söndag 3 december 2023

Olika människor måste heta olika saker

"– Det är jag som är Johannes. Alla kallar mig Johannes. 
  – Då är du min kusin, för jag heter också Johannes. 
  – Äh, sade Johannes irriterat, – det kan du väl inte göra. Vi kan ju inte heta samma sak. Olika människor måste heta olika saker, det är klart. Det står i lagen att man måste göra. Du kan bli tagen av polisen om du går omkring och heter som jag. Det är ju äckligt, vet ja."
ur Bröderna av Lars Gustafsson 
(Min bror heter Johannes vilket ger en extra dimension åt citatet för min del.)

Bröderna kom ut 1960. I den finns ett dubbelgångar-tema som Lars Gustafsson kommer att återkomma till flera gånger Ii sitt författarskap. 
I stycket ovan kan man också i barnet Johannes fundering kring sitt namn se en annan frågeställningsom kommer att dyka upp då och då i Lars Gustafssons skrifter: Vad är "jag"? 
"Alla människor har en lika rätt att kalla sig 'jag'. Bara en människa i hela världen kan utan motsägelse kalla sig 'jag'." (ur I mikroskopet (1979))

Inga kommentarer: