fredag 1 december 2023

Lars Gustafsson-kalender

I år kommer julkalendern på den här bloggen att handla om den svenska författaren Lars Gustafsson som jag läst många böcker av i år.

Bakom den första luckan hittar vi ett foto på herr Gustafsson själv. Taget av Lütfi Özkök och med i dennes bok Nordiska poetporträtt
Lars Gustafsson skriver om Lütfi Özkök i "Om idiotismer" i Den lilla världen:
"Fotografen Lütfi Özköks snillrika författarporträtt som hjälpte mig att bättre förstå en eller annan av mina kollegor."

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Har nog bara läst en av hans böcker - en rätt risig reseberättelse från Kina.

Tänk om Lars G drabbas av det öde som slagit ned så många andra konstnärer, filosofer etc: han blir inte ihågkommen för alla sina stora verk, utan för någon obetydlig detalj. Filosofen Schopenhauer ihågkoms för att ha slagit sitt gröna paraply i huvudet på en ful karl, inte för sina filosofiska arbeten, för att ta ett exempel. Tänk om Lars G bara blir ihågkommen för att han figurerade i en sorts kalender som publicerades av en bloggare i Malmö?

Petter Malmberg sa...

Kinesisk höst hör inte till Lars Gustafssons bästa böcker men jag skulle inte kalla den risig. Jag tror nog hans böcker – som är mycket läsvärda – kommer att leva längre än min blogg