torsdag 22 april 2010

Samlade dikter


Jag läser nu Erik Beckmans Samlade dikter. En volym på 400 sidor som samlar sju diktsamlingar.

I mina bokhyllor finns flera såna här samlingar av en enskild författares alla dikter. Strunge, Stagnelius, Stig Larsson, Strindberg.
Det finns fördelar med såna.

Men också nackdelar. Jag har läst rätt många av Erik Beckmans böcker tidigare. Men av hans poesi har jag bara läst nån dikt här och där i tidskrifter och antologier (om jag går efter den diktsamling jag har läst och de övriga som jag bläddrat i så är det inte någon skarp gräns mellan hans prosa och hans poesi).
Sju samlingar på en gång blir lite mycket att ströva igenom. Dessa collected poems utgåvor fungerar bättre om man redan har läst en del av dikterna däri.

För mycket av något är ändå att föredra framför för lite. Så jag tänker läsa Erik Beckman-samlingarna, i ordning (trots att detta är mot mina principer men alla regler måste ibland brytas) med uppehåll emellan dem.

Nu är jag inne på den andra samlingen Varifrån dom observeras.
Den verkar bra.

1 kommentar:

eskil sa...

då har du mycket roligt, när jag åkte in till Simrishamn, och handlade, gick jag alltid till Valfisken, det vackraste bibliotek jag sett och läste EB