torsdag 30 november 2023

Läst i november

Ute är det snö vilket är vackert men gör det svårare för mej att ta mej till ställen (jag går med kryckor). Snö är bäst i böcker. 
November var en bra läsmånad. 

Ironi för änglar av Elis Monteverde Burrau 
"Jag läser en dikt / Jag läser upp den för författarcentrum / Och den är dessutom tillägnad / författarcentrum / Det är Ni som är författarcentrum / Jag tror det i alla fall / För en gångs skull är författarna i centrum / Det är verkligen på tiden" Samling med kortprosa och dikter där de flesta publicerats tidigare på internet och i tidningar och tidskrifter. Jag gillade den. Ibland skulle jag önskat det var mer sovrat men samtidigt blir det ofiltrerade här en kvalitet. 

Kort sagt av Anne Carson 
"Dag efter annan tänker jag på dig så fort jag vaknar. Någon har lagt ut fågelskrin i etern likt juveler." övers. Mara Lee

Brittsommar av Carl-Göran Ekerwald 
Carl-Göran Ekerwalds dagbok för åren 2009-2018 med längre kommentarer till en del av dagboksanteckningarna. 
Detta är min första bok av Carl-Göran Ekerwald. Men jag har läst några texturval han sammanställt. Bland dem Eric Hermelins Persiska antologin som är en av mina favoritböcker. Carl-Göran Ekerwald skriver om den i Brittsommar med berättigad stolthet. 

Familieepos av Johanna Frid och Gordana Spasic 
Mot slutet av Familieepos använder författarna cp som nedsättande prefix och igen några sidor senare och jag blir väldigt trött. 
Jag har en cp-skada. När som helst får jag vara beredd på att denna min skada används som förstärkningsord av skribenter som vill framstå som edgy. Detta är också helt ofarligt för författarna. Ingen som jag sett skriva om diktsamlingen har tagit upp dess funkofobiska språkbruk. Diktsamlingen är väl egentligen inte dålig. Men inget annat i den påverkar mej i närheten av den avsmak som det här användandet av cp fick mej att känna. 
Jag läser rasistiska, transfoba, sexistiska och homofoba författare hela tiden så det är väl egentligen dubbelmoral av mej att reagera på att de här två poeterna är funkofober. Men det blir personligt när det gäller ens egen funktionsnedsättning. 

The Art of Howard Chaykin av Robert Greenberger 

Fru Sorgedahls vackra vita armar av Lars Gustafsson 

Fru Blomqvists matbok av Lars Gustafsson och Agneta Blomqvist (på omslag och rygg står Lars Gustafssons namn först, inne i boken står Agneta Blomqvists namn först) 

Om begagnandet av elden av Lars Gustafsson 
"I rätt många världar varar sommaren / ett århundrade, och de som har oturen // att födas i vinterns århundrade / tillbringar livet sovande // upphängda i på insidan pälsklädda /ljusgrå kokonger" 

Förutom de här tre (eller två och en halv) böckerna av Lars Gustafsson så har jag också läst första årets inlägg på Lars Gustafssons blogg. Där jag ramlade på en kommentar skriven av mej själv. Den kändes lillgammal. Jag var så ung då, bara 36 år. 
Jag hade inte läst någon av dessa böcker förut. Jag tyckte om dem. 
Matboken innehåller en del recept men framförallt kortare texter kring mat. En mycket underhållande och intressant bok. Fru Sorgedahl kändes som en sen följeslagare till Sprickorna i muren-sviten.

Ratte: Satiriska seriesidor av Magnus Knutsson (text) och Ulf Jansson (bild)

G som i Georg av Tove Nilsen 
Fortsättning på Höghussommar som jag läste förra månaden. 

Black Panther – Long Live the King av Nnedi Okorafor (text) och Andre Lima Araujo (bild) 

Döden ligger lågt av Terry Pratchett 
Man vet vad man får när man läser en Skivvärlden-roman men ibland har det sin charm. 

Terass med druvor av Niklas Rådström 
Kort berättelse utgiven som julhälsning från AB Appeltoffts bokhandel. 

Martin Scorsese: Retrospektivt av Tom Shone 
En coffeetablebok om Martin Scorsese (nu behöver jag bara skaffa ett coffeetable att ha den på). 
Boken är väl egentligen inte å märkvärdig men den fick mej att se om en bunt Scorsese. 

Bröd och vapen av Dag Solstad 
Sista delen i Dag Solstads krigstrilogi. 
Den här är från Dag Solstads maoistiska period vilket märks mest i bokens epilog. Den här delen av hans författarskap beskrivs numera mest som en parentes. Men det var under denna maoistiska period han slog igenom som författare och han gav ut åtta böcker under den. 
I mitt exemplar av Krig. 1940, den andra boken i trilogin, låg det med några tidningsurklipp med artiklar om och recensioner av boken. De två recensionerna var bägge positiva men markerade också ett avståndstagande mot Dag Solstads maoistiska ideologi och hur den tar sej uttryck i romanen. 

The Final Circle of Paradise av Arkadij och Boris Strugatskij 
Rysk science fiction. 

De som sjöng vid civilisationens slut: Om lyrik i antropocen av Mats O Svensson
Mycket intressant om hur några samtida poeter skrivit om naturen. 

Skogens historia av Anna-Clara Tidholm

Tusen och en natt, band 3 
Den svenska versionen av Östrups danska tolkning från 1920-talet, illustrerad av Gudmund Hentze. Det här bandet har bland annat berättelsen om Aladdin.

Inga kommentarer: