torsdag 18 februari 2010

De fem bästa bandnamnen


Det säjs att Myspace och liknande har gjort att bandnamnen börjar ta slut. Men de vanliga bandnamn som nämns i artikeln på länken är ändå rätt tråkiga.

En gång i mina tonår så startade jag ett band (som genast dog) som jag ville kalla Tlaxcotl. I det uppslagsverk där jag hade hittat denna mayaindianska nattgud (eller något liknande) så stod det att ingen visste hur namnet skulle uttalas. Att det var själva poängen med det bandnamnet var något jag inte riktigt lyckades övertyga de andra två presumtiva bandmedlemmarna om. En snabb google-sökning verkar tyda på att Tlaxcotl ännu inte fått ge namn till någon industrirockgrupp med panflöjtskomp.

Dessa fem är dock tagna:

All Girl Summer Fun Band
Det är först i och med det andra albumet som bandnamnet blir riktigt bra då bandet då lever upp till det.

Butthole Surfers
Länge undrade jag över vad detta namn betydde och varför amerikanerna verkade tycka att det var så obscent. Om detta har jag skrivit här.

Einstürzende Neubauten

Pojken med grodan i pannan
Ett underskattat svenskt 80-talsband.

Ståålfågel
Det är det extra å-et som förvandlar namnet från löjligt till underbart löjligt.

9 kommentarer:

eskil sa...

ett av mig mycket uppskattat band och det får mig att tänka på Enqvists Nedstörtad ängel

Petter sa...

Menar du Pojken med grodan i pannan, Ståålfågel eller All Girl Summer Fun Band??

Revolvermannen sa...

Helikoptern kräks, Kriminella gitarrer, Aktiespararnas årsmöte, Underjordiska lyxorkestern... det finns en del fina namn att hämta ur den första svenska punk/new wave-vågen under sent -70 och tidigt 80-tal, om man bortser från de mer puerila elementen inom sagda rörelse (Urrk, Urin, Sill i röven m.fl.).

Även vissa proggband har minnesvärda namn. Eller vad sägs om klassiker som Fläsket Brinner, Gud i Brallan, Sten och Stalin, Archimedes Badkar, Knallpulverorkestern...

eskil sa...

pojken med grodan i pannan, Pinon

Petter Malmberg sa...

Eskil: Aha.

Revolvermannen: Jo, där fanns många bra namn. Kriminella Gitarrer och Fläsket Brinner framförallt.

Med både Underjordiska Lyxorkestern och PGP så hör Henrik Venant till eliten när det kommer till att namnge band.

Jag tror inte jag har hört Sill i röven.

Anonym sa...

jag vill höra sill i röven
underjordiska lyx är min fvve
o commndo m pigg
o ja har linns dator, den gillar inte bokstven A

Petter Malmberg sa...

Commando M Pigg var också ett bra namn. Bättre än när de bara hette Commando.

Anonym sa...

Punkarna brukar ändå vara bäst på bandnamn som andas kreativ uppgivenhet:

Mental Kaos
Aktivt Instabil
Skalmans Ynk
Tatuerade Snutkukar
Köttström

etc.

Petter sa...

De där banden skulle knappast kunna vara något annat än punkgrupper.
Jag tror inte jag har hört ett enda av dem.
Bland såna här slags namn är min favorit nog Grisen skriker.