måndag 15 februari 2010

3 från öst


Det är östeuropeiskt tema på veckans trio hos Lyran.

Stefan Chwin - Guldpelikanen
"En väldigt polsk roman", kallade jag denna roman när jag skrev om den för ett tag sen. Jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad jag menade med det då och jag kan det inte nu heller. Men intrycket står fast.
Jakub är anställd på den juridiska fakulteten. Efter att han, möjligen av misstag, underkänt en kvinna så begår hon självmord. Det leder till en resa neråt genom den polska samhällsordningen för Jakub. Romanen är boitvis allvarlig, bitvis satirisk - alltid fängslande.

Bohumil Hrabal - Annons om huser där jag inte längre vill bo
Den här läste jag, och skrev om, rätt nyligen. Det är en berättelsesamling (eller kanske roman) om en tjeckisk stad på mitten av 60-talet. Särskilt det första kapitlet (novellen) med dess många skiftande intryck under en vandring i staden är mycket bra.

Lev Rubinstein - Tiden går. ur Det stora kartoteket
"5
Kära vän!
Efter tider av relativt lugn finns det all anledning att förmoda vad som helst."
Rubinstein skrev sin poesi på kartotekkort. Han har med sej en bunt sådana kort på sina uppläsningar. När han läst det översta lägger han det i botten och tar sen nästa.
Texterna på varje kort är korta. Men ofta bildar de en serie. Som avdelningen "Vänliga hälsningar år 1983", 52 aforismliknande stycken som alla börjar med utropet "Kära vän" eller den vemodiga barndomsskildringen "Mor var rar" vars korta beskrivningar tillsammans bildar en berättelse.
Rysk poesi när den är som bäst.
"49
Och hur hade en person, antagligen med namnet Tupikin, hamnat i den främmande lägenheten?

50
Vad gjorde han där?

51
Vad är han för en?"
ur "Litteraturfrågor"

Inga kommentarer: