söndag 27 juni 2010

Citerat från veckans läsning

"- Jag förstår inte människor som slår sina barn, säger Anders pappa som är disponent.
- Nej vi har aldrig slagit vår Anders, säger hans mamma.
- Men något måste man väl göra när de är besvärliga, säger en gäst.
- Ja disciplin måste det vara, säger Anders pappa.
- Men den ska vara grundad på kamratskap och förtroende, säger hans mamma.
- Vi brukar låsa in Anders i en garderob, säger pappan.
- På så sätt förstår han sambandet mellan brott och straff, säger mamman.
- Han har ett så oändligt förtroende för oss, säger pappan.
- Han är ett snällt barn, säger mamman, han förstår alltid varför han straffas. Vi brukar döma honom till några timmars fängelse i garderoben. Det är som en riktig domstol. Jag anklagar honom, vårt hembiträde försvarar honom och sedan dömer hans fader honom. På så sätt lär han sig inse varför han döms.
- Han lär sig förstå vårt rättssamhälle bättre, säger pappan.
- Det är så viktigt att redan från början få barnen att fatta demokratins grundprincip, likheten inför lagen, säger mamman."
ur Hemkomst (1954) av Jan Myrdal

"Here's the part of the story where the Grim Reaper bends time to the relentless beat of shitty 'house music,' circa the mid-nineties."
ur Automatic Kafka 1 (2002) av Joe Casey

7 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Är Myrdal-citatet självbiografiskt, tror du?

Petter sa...

Nej.
Jag har för mej att det i en av Myrdals jagböcker nämns en liknande "rättegång". Men att det handlar om en av hans klasskamrater.

Och på annat håll om andra av hans vänner som brukade bli inlåsta i garderoben.

Vixxtoria sa...

Ibland har jag tänkt att jag ska läsa Myrdal, men jag har mer och mer börjat tänka att det är roligare att nöja mig med de citat som du presenterar då och då.

Jag antar dock att det inte är avsikten med dina citat.

Petter Malmberg sa...

Hade jag inte nåt citat där du ville veta vad det var så du genast skulle skaffa boken och sen inte alls ville läsa den när du fick reda på att det var Jan Myrdal?

Om man uppskattar den humoristiske Myrdal som i detta citat (som inte är helt typiskt för just Hemkomst - jag hade tänkt skriva något om den här i den nära framtid) och om jag minns rätt det tidigare Myrdal-utdraget så är romanen "Badrumskranen" (påminner om Evelyn Waugh) eller krönikesamlingen "Söndagsmorgon" att rekommendera.

Vixxtoria sa...

Jo. Du hade ett sånt citat. Och jag ångrade mig lite grann när jag hörde att det var Myrdal.

Du skulle ju kunna få mig att läsa honom genom att presentera en hel bok i form av Myrdalscitat över ett år eller så.

Eller så kanske jag får lite tid över som pensionär, om sådär nästan exakt 28 år.

Vixxtoria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Petter Malmberg sa...

Jag tror det skulle bryta mot fair use-principen.

Du får naturligtvis läsa vad du vill. Och man kan inte läsa allt. Men Jan Myrdal är en bra författare.