söndag 13 juni 2010

Konkret kärlek

Boklesebloggen har kommit till K i lyriksöndagarna.

1.Konkret poesi.

Öyvind Fahlström var den svenska konkretismens överstepräst. En av hans Bobb-dikter nedan:
2. K som i Kärlek. Presentera en dikt där kärlek är ett centralt motiv.

Rondeau av Christine de Pisan

Jag tycker det är hundra år
sen han for ifrån mig, min vän!

Det blev fjorton dar i går,
Jag tycker det är hundra år!

Så leds jag åt tiden som går,
ty sen han for bort, min vän,
jag tycker det är hundra år!

Skriven nån gång på 1400-talet
övers Erik Blomberg, i den av honom redigerade antologin 100 franska dikter.

3. Presentera en dikt av en författare på K.
En dikt med lite samma tema som de Pisans ovan:

Till Maj av Sarah Kirsch

Vilt växande årstid med sång på engelska
Ur mullbärsfärgade strupar och svarta

Här går jag, kära du, med förhäxat hjärta
Leder dig ödlesnabbt ut genom trädgårdsgrinden
Längtar efter ditt slut därför att min vän
Är avskuren från mig och i en främmande värld.

övers. Lasse Söderberg och Irmgard Pingel
i Kirsch-urvalet Glashussplitter

1 kommentar:

Bai sa...

Her var det heile tre ukjende forfattarar for meg! Det er dette som gjer det så morsomt å halde på med denne lyrikkutfordringa, at ein stadig får oppdage nye lyrikarar!