onsdag 18 augusti 2010

Två filmer av Peter Greenaway


I dag kom två av Peter Greenaways 90-talsfilmer ut på svensk DVD: Prosperos böcker och Barnet från Mâcon.

Greenaway är en engelsk filmare som är konstnär i botten. Han fick sitt genombrott med den vackra och mycket långsamma (jag somnade när jag såg den och jag anser att det är en rimlig reaktion på verket) Tecknarens kontrakt (1982). En film som blev beryktad för hur komplex den var.

Just den må vara lite för greenawaysk för min smak. Men jag gillar de underliga kortfilmerna (om folk som fallit ut genom fönster, folk som träffats av blixten) innan den och jag tycker om alla filmerna därefter från Zoo till och med Barnet från Mâcon som var Greenaways sista riktigt bra film.

Men innan den var Prosperos böcker, en filmatisering av Shakespears pjäs Stormen. Filmen påminner om en del av Greenaways senare kortfilmer och konstinstallationer. Från det att "Full fathom five..." sjungs av en pojke i början av filmen så fortsätter den att vara strålande vacker. Med tablåer snarare än scener. Filmen är för mycket. Men av och till kan man behöva se en film som är för mycket när den nu finns så många filmer som är för lite.

Barnet från Mâcon fick en hel del kritik när den kom. Filmen handlar om en kvinna som ger sej ut för att vara en jungfrumoder. Och som använder barnet till att få en maktställning i samhället. Denna handling är gjord som en pjäs i filmen. Ramhandlingen utspelar sej på 1700-talet.

Den maktgalna kvinnan som spelas av Julia Ormond får sitt straff i filmen. Och det är den scenen, som förenar de två tidsperspektiven, som var målet för kritiken mot filmen.
Sån här moralisk kritik är problematisk och temat med makt och våld är här rätt väl iscensatt men samtidigt så är scenen i fråga djupt obehaglig. Och filmen använder sej tillen stor del av chockverkan. Vilket gjorde att jag tyckte den var svagare andra gången jag såg den.

Länge fanns knappt nån Greenaway på svensk DVD. Men på senare tid har det kommit flera. Vilket är trevligt.

Dessa två Greenaway-filmer tillhör den tyngre delen av hans produktion. Kanske inte Greenaway för beginners. Men det är två fascinerande filmer.

Inga kommentarer: