tisdag 17 augusti 2010

SLUTFACIT


Alla de tio slutraderna har nu besvarats.

1. Det har funnits glädje. Det kommer att finnas glädje igen.
övers. Göran Byttner.
Vixxtoria svarade rätt: Ensam mot universum av Alfred Bester. Fast hon svarade med den engelska titeln The Demolished Man. Det är också lite snyggare på utrikiska: "There has been joy. There will be joy again."
På bilden är det Doom 2099 som citerar Bester med lite hjälp av Warren Ellis.

2. Marsborna stirrade tillbaka på dem en lång, lång tyst stund från det kluckande vattnet...
(Ingrid svarade rätt: Invasion på Mars av Ray Bradbury.)
Bradburys bok är en samling noveller på samma tema hopkopplade med för boken nyskrivna vinjetter. Där den marsianska kulturens undergång skildras med ett lyriskt vemod och ilska.

3. - ty hans Snark var en Boojum, tyvärr.
(Olivia svarade rätt: Snarkjakten av Lewis Caroll. Jag har skrivit om boken tidigare. Mest om Tove Janssons illustrationer.)

4. Bunny junior skjuter med en mild gest undan hennes utsträckta hand och reser sig, reser sig över alltsammans.
övers. Olov Hyllienmark
Kafka svarade Bunny Munros död av Nick Cave. Som jag skrivit om HÄR). Slutkapitlet är det bästa i boken.

5. nu äntligen kunde de börja på kapitel I i Den stora historien, som ingen på jorden har läst, som fortsätter i evigheters evighet och där varje kapitel är bättre än det föregående.
övers. Birgitta Hammar
Vixxtoria svarade rätt: Den sista striden av C. S. Lewis. "Denna den sista boken i serien är en dråplig drift med den kristna tron." har jag skrivit tidigare. Möjligen skämtsamt menat. Och jag har skrivit en del om denna Narnia-bok i inlägget Problemet med Susan - Neil Gaiman och Narnia. Ett bra inlägg om jag får säja det själv.

6. I leave it entirely in your hands.
Spiring svarde Watchmen av Alan Moore och Dave Gibbons. Om hur Watchmen slutar har jag skrivit tidigare.

7. Oedipa settled back, to await the crying of lot 49.
(Ingrid svarade rätt: Crying of Lot 49 av Thomas Pynchon)

8. - Nå, har du haft skojigt?
- Så där.
- Har du sett métron?
- Nej.
- Jamen, vad har du då gjort?
- Jag har blivit gamlare.
övers. Evert Lundström
(Konung Johannes svarade Zazie av Raymond Queneau. Om Zazie, filmen och boken har jag också skrivit tidigare.

9. Verden var ung og grön og saftig. Og man lod alle sine forår gå til spilde. Og det er blevet sent nu.
Danskt ö ska det va egentligen. Ingrid svarade rätt att det var Hans Scherfig. Med Det forsömte forår (Den lyckliga tiden). En mycket rolig bok.

10. Livet; en barnlek för Monsieur.
övers. Suzanne Ekelöf
Den självutnämnde Konungen svarade rätt även här: Monsieur av Jean-Phillipe Toussaint.
Ett annat utdrag ur boken: "När de satt i bilen(...)rotade Monsieur buttert i handskfacket efter något att röka (en cigarr) och berättade för Louis om Schrödingers experiment, ett övervärderat experiment, där man stängde in en katt i ett rum tillsammans med en tub cyankalium samt en potentiellt radioaktiv atom insatt i en detektor på så vis att om atomen utsattes för en kärnklyvning fick detta detektorn att utlösa en mekanism som krossade tuben och dödade katten (ja, se folk)."

Ska du bara läsa en belgisk roman på 60 sidor så rekommenderar jag denna.

5 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Har du några andra belgiska romaner på runt 60 sidor att rekommendera om man inte kommer över just den här?

För övrigt håller jag med om att din text om stackars Susan inte var så dum.

Fast Lewis var möjligen lite misogyn när han uteslöt henne ur paradiset.

Petter sa...

Det är väl mest den även om Toussaint skrev ett par andra som också är rätt tunna. Tre av dessa, bland annat "Monsieur" gavs ut i en pocketvolym en gång i tiden.

Jag vet inte om jag direkt argumenterar mot hans misogyni. Men man kan hävda att det finns andra orsaker till att det är just Susan som utesluts än hennes kön och eller sexualitet.

Vilken av dina sid66-böcker var en Petter-bok förresten. E. M. Fosteren?

Vixxtoria sa...

Jag tänkte att Johnny var en ung soldat var en bok som Petter typiskt hade läst.

Om jag har fel så tycker jag att du ska läsa den.

(Forster var vikt för Bokomaten!)

Vixxtoria sa...

Ja just det och apropå Susan.

Orsakerna som anges är väl andra än kön och sexualitet. Men anledningen till att det _blir_ just Susan som utesluts beror kanske på hennes kön och sexualitet. Peter utesluts ju inte för att han blir könsmogen.

Petter sa...

Jag påbörjade en gång i tiden en 10poängsuppsats om E. M. Forster.
Men jag har läst "Johnny var en ung soldat" också.

Men vem skulle bry sej om Peter blev kvarlämnad? C. S. Lewis har ju inte gett honom den minsta antydan till personlighet.