fredag 13 februari 2009

Nick Cave i MOJO

Jag gick till Södervärns kiosk för att köpa den senaste MOJO då den har Nick Cave som omslagsartikel och bifogade CDn har Nick Cave-tema.
För även om det trots det där vita på marken är rätt fint väder så kan man behöva ytterligare incitament för sin promenad. Och vadf är väl en bättre morot än Nick Cave?

Man kan diskutera till vem såna här artiklar riktar sej. För den som kan sin Nick är det kanske inte så mycket nytt. Samtidigt som artikeln helt uppenbart är riktad till oss.
Nick Cave kallas på omslaget för ett vår tids geni. Lite annorlunda mot när tidningens recension av det senaste albumet kallade det för Nick Caves bästa samtidigt som det inte fick högsta betyget.

Det är ändå en rätt trivsam artikel. Innerst inne har jag alltid velat se skolfoton på Nick Cave.

Den tillhörande skivan kallas Bad Seeds. Och har vissa kanske oundvikliga likheter med Original Seeds-samlingarna. Vilket jag har svårt att säja något om.

Där finns Tim Rose "Long Time Man" dock i den senare svagare 90talsversionen. Vilket egentligen inte gör mej något eftersom jag har det bättre originalet men inte den här. Och en version är väl bättre än ingen. Jag var tvungen att dra fram båd Alan Lomax och franska versioner i mitt inlägg om låten.

Peggy Seeger (vars släktskap med Pete Seeger jag aldrig kommer riktigt ihåg vilket det är) gör en bra version av Child Ballad 68.

Och värd tidningens pris i sej världens vackraste låt: Karen Daltons "Katie Cruel".

1 kommentar:

Jenny sa...

Blev nyfiken. Imorgon är det jag som köper MOJO. /Jenny