fredag 30 januari 2009

Apropå Framtidsskildringar

Min mor har bett mej sammanställa en lista på framtidsskildringar till något tema de har på hennes skola.

Dessa har jag hittills (detta är alltså ingen best of-lista:

Margaret Atwood - Tjänarinnans berättelse
Vet egentligen inte hur väl den här åldrats. Men dagboksformen i en framtidsskildring kan ju vara intressant att peka på.

Alfred Bester - Tigermannen
Den andra Bester-romanen man brukar nämna (även om jag också gillade Datormannen) har fått de experimentella avsnitten bortskurna i den svenska översättningen.

Philip K. Dick - Flöda min gråt sa polisen

William Gibson - Neuromancer
Inte riktigt min kopp med tvbrusfärgad vätska men är väl ändå någon slags klassiker.

Nadine Gordimer - Julys folk
En sydafrikansk framtidsskildring från början av åttitalet

Charles L. Harness - Rosen
Har inte läst den svenska översättningen. Möjligen lite svår, å andra sidan kort.

Herman Hesse - Glaspärlespelet

Marlen Haushofer - Väggen
Utgår från samtiden men resten av romanen måste säjas utspelan i en framtid.

Anna Kavan - Is
Prettoroman.

Ursula K. LeGuin - Mörkrets vänstra hand

Tanith Lee - Bit inte solen

Stanislaw Lem - Den Stora Framtidskongressen
Om temat är just framtid så passar den här väl bäst av lemarna. Sen har jag alltid gillat Ijon Tichy-berättelserna.

Christopher Priest - En dröm om Wessex

Joanna Russ - Honmänniskan
Med de olika perspektiven, berättelserna som flyter in i varandra så är den kanske för svår för en etta på gymnasiet? Men ofta går sånt att halvt ignorera när man läser en bok.

Nevil Shute - På stranden
Världen bör gå under i åtminstone en bok.

1 kommentar:

Konungen sa...

jag gillar Shute mest av de nämnda