torsdag 22 januari 2009

Plain Gold Ring med Nina Simone


Om Karen Dalton trots allt fortfarande kan säjas vara en rätt okänd artist så gäller detsamma knappast Nina Simone. Och har väl inte gjort så sen den senare delen av 50-talet.
"Plain Gold Ring" spelades in 1958. Nick Cave gör den på Live Seeds, en officiell live-cd. Det är inte Bad Seeds enda utgivna koncert men enda som ett album. Albumet tjänar mycket syftet att bjuda på versioner av låtar från Henry's dream som inte blivit överproducerade och förstörda.

Låten skrevs av Earl S. Burroughs. Men jag tror Nina Simone gjorde originalet;



Personligen är jag svag för den tidiga Nina Simone som här. Min favoritskiva av dem jag har med henne är Nina Simone at Newport från 57 års festival. Den innehåller ett par nummer steget närmare folk som "Little Liza Jane" och "In The Evening By The Moonlight"

Nina Simone har en stor och något svåröverblicklig produktion. Förra året kom en trippel-cdsamling (med DVD) som har fått bra recensioner. Men den kostar därefter. Därmed frestelsen att köpa billigare sämre samlingar. I vilket fall bör hon helst avlyssnas album för album.

Det finns en tendens att samma låtar spelas. Bland de bästa, lite (tror jag) ovanligare finns "Go To Hell" och "Pirate Jenny". I Nina Simones version kan man höra glädjen när huvudena faller. Hoppla.

Inga kommentarer: