måndag 19 januari 2009

Enkäteri


Enkät från bokhora (Är jag ensam om att tycka det namnet är lite underligt? Jag skulle tro att det är en försvenskning av bookslut, men slut har aningens annorlunda konnotationer. Kanske har jag bara lättare för grovt språk på engelska.)

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Jag köper egentligen inte böcker när de är nya. Mina köpvanor etablerades när böcker var dyrare.
Som en kursare sa på den tiden när han såg en annons som utlovade böcker till "ofattbara priser": "Böcker brukar väl ha ofattbara priser?".
Senaste boken jag köpte när den kom ny i inbundet var Jaime Hernandez The Education of Hopey Glass.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Jan Myrdal. En sexti stycken.
August Strindberg. Egentligen kanske fler verk men flera i samlingsvolymer. En tjugofem, tretti stycken.
Sen är det många författare som kommer in på strax under 20 böcker.
Möjligen Alan Moore på tredje plats. Beroende på hur man räknar tror jag han kommer över tjugo böcker, eller snarare album.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad om det var en blogg?
Man får tips hela tiden. Fast det är väl sällan man följer dem. Att Samuel Delany i flera böcker och intervjuer nämner Guy Davenports "On Some Lines of Virgil" fick mej till slut att nyligen läsa den. Vilket jag är glad att jag gjorde.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
China Mievilles Un Lun Dun till min brorsdotter. Hon tackade.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nej.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Pablo Nerudas Canto General
Samuel Delanys Flight from Nevèrÿon
Cyril Birchs Anthology of Chinese Literature- den har jag läst nu vid sidan om andra böcker i en evighet eller två.

Inga kommentarer: