onsdag 8 april 2009

2009 års Eisner Award


Nu har nomineringarna till 2009 års Eisner Award kommit.
Eisner Award är typ den amerikanska seriebranschens Oscars. Namnet har den fått efter Will Eisner. Som förutom att ha gjort många bra serier också var en tidig förespråkare för att serierna skulle ses som en konstform.

Först tänkte jag kommentera mer ingående men egentligen har jag bara läst två av de många nominerade serierna. Lynda Barrys What it is får hela tre nomineringar. Den är bra. All Star Superman fortsätter att nomineras som ongoing series trots att den blev omvandlad till miniserie (eller maxiserie) för länge sedan. Den är väl också bra på sitt sätt.
Om man räknar in Matt Fractions och Gabriel Bas Casanova så har jag läst tre av de nominerade. Nu är Casanovas tecknare Gabriel Ba nominerad i omslagskategorin och förutom för Casanova även för Umbrella Academy som jag inte läst. Fast jag har sett omslagen på nätet och de är snygga.
Jag har nog sett omslagen av de andra nominerade också. Så här kommer min enda åsikt om vilka som ska vinna: Gabriel Bá i omslagskategorin.

Inga kommentarer: