söndag 5 april 2009

Antologier, Baby


Den bästa sortens bok är antologin, som många små böcker i en. Den första boken som trycktes med den (då) nya gutenberg-teknologin var mycket riktigt en antologi (bibeln).

Jag har alltid gillat antologier. Den första riktiga boken jag köpte i en bokhandel var en antologi.

Här följer tio antologier. Inte direkt en topplista utan bara tio bra och snygga böcker i min ägo:

100 Franska dikter Från 9 Århundraden i tolkning av Erik Blomberg

Diktantologier som består av en enskild översättares tolkningar är ofta trevliga. Erik Blomberg gjorde flera. Många av de var bara hans favoriter. Denna har dock ett tema. Och kommer med ett 50-sidigt långt förord om den franska poesins historia som ingen som är intresserad av ämnet kan undvara.

Bland de tolkade poeterna finns Alfred Jarry, Francois Villon och Rimbaud. Plus en hel drös till.

Dark Matter A Century of speculative fiction from the african diaspora, redigerad Sheree R. Thomas

SF av svarta amerikanska författare. De väntade som Samuel R. Delany och Octavia Butler men också Amiri Baraka. Utdrag ur George S. Schuylers Black no more och Anthony Josephs The African Origins of UFOs.

Fantastika. Red, Lars Bjurman

En samling med 27 franska lätt märkliga författare. Stendhal och Restif de la Bretonne. Prévost och Alphonse Allais. På Bo Cavefors Bokförlag.

Kritik som vapen och verktyg. Ny tysk marxistisk forskning och debatt kring film, teater, musik och litteratur.

Från 1977. Innehåller artiklar av Västtyska kritiker som fått eller hotats få yrkesförbud. Särskilt musikessäerna är facinerande. Ska du bara läsa en samling med film-, teater-, musik- och litteraturkritik av västtyska maoister så är det den här.

McSweeney's Issue No. 16

Kommer med både kam och en novell skriven på lösa kort. McSweeney-serien är lite ojämn. Men om man ser ojämnhet som ett stort problem så lär man aldrig till fullo uppskatta antologi-formatet. Här finns den underbara "Considering the bittersweet end of Susan Falls" av Adam Levin. Alice i underlandet-hommagen "Heart Suit" av Robert Coover (kortleken) och Roddy Doyles "Home to Harlem" som är det bästa jag läst av Roddy Doyle.

New Worlds red. Michael Moorcock

En antologi med urval ur den experimentella sf-tidskriften New Worlds. Har också flera Best of New Worlds. 5 av de 8 om jag minns rätt. Det enda inom sf-området som jag skulle räkna som väsentlig läsning.

Satiricon De elaka böckernas bok. Urval av Bengt Holmqvist

Rejäl samling med satiriskt skrivande. Flaubert, Lukianos och Karl Krauss med mera. Ulspiegel. Trevliga illustrationer av Mark Sylwan. Finns också i pocket uppdelad i två volymer.

Segla i ett såll Patafysisk antologi av Claes Hylinger

Detta då den bokhandelsinköpta boken jag nämnde ovan.
Stefan Themerson, Alfred Jarry, Boris Vian, Leonardo da Vinci och Lewis Caroll med flera. Eadem mutata resurgo.

stormcentrum Modern tysk prosa i urval av Stig Jonasson och Carl-Henning Wijkmark

Många av de roligaste antologierna är de med författare från ett land eller som skriver på ett språk. När de inte är riktigt tråkiga. En av de första antologier jag minns mej läsa var en med Holländska berättare. Med bland annat en novell om en vampyr i den. Jag tyckte idén med holländska vampyrer var lite udda. Det tycker jag nog fortfarande.

Också här finns Karl Kraus med. Detta urval av tysk samtida litteratur från 1964 är lysande. Bäst är kapitlet ur Alfred Döblins November 1918: "Antigone".

Strange ecstasies, red. Michel Perry

En lite mer lättviktig volym. Men ibland behöver man något lättviktigt. Fantasy- och sfberättelser om droger. Bäst är Chris Millers humoristiska "Pipe dreams" vars slutmening "I told him he didn't know shit" anspelar på tre betydelser av ordet shit.

Man kan tycka att det med denna blir ett lite väl stor andel sf-antologier. Men det är mycket min förkärlek för antologier som gör att sf är den av populärlitteraturgenrerna som jag helst läser.

3 kommentarer:

Johan sa...

Jag tycker också om antologier. Och sf-litteraturen är sällsynt väl lämpad för dem: novellcentrerad, ofta tematisk, folk med starka åsikter som skapar strömningar än hit och dit et cetera. Andra litteraturformer har ofta inte de förutsättningarna.

//JJ

Petter Malmberg sa...

Strömningar finns väl i och för sej i de flesta litteraturformer.
Men antologin har en starkare ställning i SF-genren. Jag började läsa genren efter att ha köpt en antologin Den Fantastiska Romanen på myrorna. Två kronor kostade den. En billig inkörsport.

Petter Malmberg sa...

Den Fantasiska Romanen 4, menade jag. Jag köpte också tvåan samtidigt.