måndag 17 augusti 2015

Big Mama Stories

"Heraclitus noticed this a long time ago - or a long time in the future. A difficult man! Big Ugly Mama hadn't liked him. But he knew about stepping in rivers in ancient Greece. Here in the Carboniferous, he would most likely be eaten before he finished stepping in the same river once. Who knew what that would do to the history of human thought?"
ur "Big Ugly Mama and the Zk"

Big Mama Stories (2013) är en bok jag läste rätt nyligen. Det är en samling sf-noveller inspirerade av så kallade "tall stories" av Eleanor Arnason. Jag köpte den på SF-bokhandelns rea. Jag kände inte till författaren sen tidigare (men såg sen art jag har och hade läst en novell av henne i gamla New worlds) men gillade utseendet på boken.

Jag gillade berättelserna om de olika Big Mamas. Som gamla sagor korsade med Stanislaw Lems humoristiska sf-historier.

Novellsamlingen har också ett rastema. Som märks till exempwl i den långa avslutande novellen där den afroamerikanske tricksterhjälten Brer Rabbit gör ett gästspel.

Men framförallt är det en rolig bok. Med tidsresor, folk som delas i fyra personer, intergalaktiska resor och stora Mamas.

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling, en och en, i alfabetisk ordning.)

Inga kommentarer: