fredag 21 augusti 2015

Flickor på flykt av John Ashbery



De flesta sena John Ashbery-samlingar är rätt lika varandra men Flickor på flykt står ut. Det är en långdikt inspirerad av outsiderkonstnären Henry Dargers illustrerade berättelse "The Story of the Vivian Girls, in What is Known as the Realms of the Unreal, of the Glandeco-Angelinian War Storm, Caused by the Child Slave Rebellion". En bild ur verket pryder samlingens omslag.

Jag har inte läst Dargers roman men sett bilder ur den. Det är märkliga bilder. Och Ashberys Flickor på flykt är en märklig dikt. Tidigare har jag skrivit om den så här: "Dikten kryper sej fram genom beskrivningar som när de tycks betyda något viker av, försvinner iväg". Och det var ju en snitsig formulering. En annan snygg formulering är Harold Blooms blurb där han säjer att boken "kommer att göra sina läsare lyckligare och klokare." Det stämde åtminstone för mej.
Jag rekommenderar verkligen boken.

"Jag vill inte lämna er utan att berätta en historia för er. Jag vore dum,/nej försumlig, om jag inte talar om vart de andra har tagit vägen./Finns det inte någon plats att stanna på,/ett ställe som vi alla känner igen när vi kommer dit?/Jo, det finns det, sa hon, men då måste vi allihop först gå tillbaka/in i mörkret och agna våra krokar med jordnötssmör./Och så gjorde de det/och gick hemifrån den dagen."
(övers. Tommy Olofsson och Vasilis Papageorgiou)

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling, en efter en, i alfabetisk ordning.)



Inga kommentarer: