onsdag 19 augusti 2015

Självporträtt i en konvex spegel av John Ashbery


Urvalet Självporträtt i en konvex spegel med den amerikanske poeten John Ashbery kom ut 1983. Flera av tolkningarna hade funnits i antologin Försångare. Ny poesi från USA som kom två år tidigare. Tolkningarna och urvalet var gjorda av Göran Printz-Påhlsson som också stod för ett utmärkt förord.
Det är dikter från åtta Ashbery-samlingar. Från Some trees (1956) till Shadow Train (1981). Det är den självklara boken för den som vill prova på Ashberys mycket speciella poesi. Nedan är "Ung flicka i tankar" från The Tennis Court Oath (1962).

Ung flicka i tankar

"Det är en så vacker dag så jag måste skriva dig ett brev
från mitt torn och visa dig att jag inte är galen.
Jag bara halkade på luftens såpa
och drunknade i världens badkar.
Du var alltför snäll att gråta länge över mig
och nu låter jag dig gå. Undertecknat, Dvärgen."

Sent på eftermiddagen gick jag förbi
och leendet sågs än kring hennes läppar
som det gjort i århundraden. Hon vet
hur hon kan vara tjusande. O min dotter,
älskling, dotter till min f. d. arbetsgivare,
prinsessa, dröj ej alltför länge med att komma.

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling i alfabetisk ordning.)

Inga kommentarer: