söndag 2 augusti 2015

Mitt förnamn är Ronny

"Mitt namn var modernt. Det hörde till den nya kulturen, det nya mediet, det nya landet: Amerika!
  Man skulle kunna formulera det så: mitt namn innehöll ett program. Det skulle lyfta mig ur mitt ursprung och föra mig in i en värld av filmiska dimensionet. Det riktade redan i vaggan en uppmaning till mig.
  Samtidigt är det ett namn som omisskännligt röjer sitt klassursprung. I folkskolan fanns det flera Ronny, i läroverket var jag ensam."

Mitt förnamn är Ronny av Ronny Ambjörnsson kom ut 1996 och som jag minns det diskuterades den då mycket. Det är en bok om klassresan.
Det är ett mellanting mellan en självbiografisk berättelse och en essä. En tunn bok på lite mer än hundra sidor.

Det är en berättelse om hur Ronny tar sej från ett industriarbetarhem till en professorsstol.
Sverige bör vara det land som har flest klassresenärer enligt Ambjörnsson. Min far var klassresenär. Det var många i hans generation.
Jag tycker om Ambjörnssons berättelse.

Inga kommentarer: