fredag 21 augusti 2009

Berlin Alexanderplatz


Vilken Fassbinder är det?

På sin skiva Home of the Brave (soundtracket till en konsertfilm) har Laurie Anderson en låt kallad White Lily. Texten går: "What Fassbinder is it? The one-armed/Man walks into a flower shop and says:/What flower expresses/Days go by/And they just keep going by endlessly/Pulling you/Into the future./Days go by/Endlessly/Endlessly pulling you/Into the future./And the florist says:/White Lily."

Den Fassbinder som scenen finns i är hans TV-serie Berlin Alexanderplatz, byggd på Alfred Döblins roman.

SVT börjar sent ikväll sända serien i repris. Sena fredagkvällar är kanske inte den bästa tiden att följa en serie. Men den finns numera också att hyra (eller köpa) på DVD.

Under ett par år var det vanligt att filmstudior visade hela TV-serien i ett eller två svep. Så såg jag den själv första gången en lördag och en söndag på Lunds filmstudio när jag var nitton.

Det är en riktigt bra serie. Och romanen den bygger på är tillika bra. Den är inte fullt så feel-good som scenen Anderson citerar skulle kunna antyda. Men det var väl ingen som trodde. Det är trots allt Fassbinder. Med Berlin Alexanderplatz använder han hela sitt register. Från komedi till melodram. Och lite surrealism.

Blomsteraffärer förekommer förresten i många av Fassbinders filmer.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag såg också den här serien när den sändes första gågen på svensk TV- den är verkligen mycket bra. Reprisen tänker jag inte missa. (Det hade jag nog gjort om jag inte läst ditt blogginlägg- så jag säger tack!)

Petter Malmberg sa...

Jag måste erkänna att jag missade första avsnittet i går kväll. Men jag såg ett par avsnitt förra gången den visades (2007) och jag tyckte den höll.