måndag 3 augusti 2009

Tre outlästa


Lyrans tematrio handlar idag outlästa böcker. Hon uppmanar en att skriva om tre böcker man inte läst klart och varför.

Mason & Dixon av Thomas Pynchon
Jag har läst alla de andra Pynchonarna. Men av nån anledning lyckas jag aldrig komma in i den här. Ändå ser man ofta att folk har just den här Pynchon som sin favorit.
Jag har påbörjat den flera gånger. Och jag kommer att försöka igen.
Att boken är närmast oanständigt lång är naturligtvis en delförklaring till att jag inte läst hela.

Texte zu Methode und Praxis 1 Jugendschriften 1835-1841 av Karl Marx
Till min stora förvåning räckte inte min tyska för att läsa den unge Marx avhandling om atomens idéhistoria (min 2a i tyska skulle kanske ha varit en ledtråd.)
Boken har lite kortare texter också som jag har läst. Bland annat hans ungdomspoesi. De är inte så bra. Avhandlingen är på sitt sätt intressant (jag har läst om den hos andra författare).
Fler böcker än man kanske vill erkänna lyckas man inte komma igen för att de är för svåra för en.

Wild Seed av Octavia Butler
Medan jag inte läste klart den här av samma anledning som de flesta böcker jag inte läser ut. Trots att jag tyckte det jag hade läst var bra kom den att läggas åt sidan så pass lång tid att jag skulle behövt börja om från början samtidigt som jag hade kommit rätt så långt in i den.
Butlers berättelse handlar om en slags övermänniskor, inte helt olika mutanterna i X-men, och följer en ung afrikansk kvinna som sluter sej till dem. Jag har för mej den var rätt bra. Kanske har det gått tillräckligt lång tid för att ge den en chans till.

3 kommentarer:

lazy sa...

Och vilka Pynchon, förutom The crying of lot 49, är inte oanständigt långa? ;) Håller på med hans nya nu och är... försiktigt skeptisk. Den är nästan lineär, ju...

Petter sa...

Har den nya kommit? Den ska väl vara en ynka 400 sidor.

Crying of lot 49 ser lite förskrämd ut bredvid sina större elakare bröder.

lazy sa...

Den nya hade officiellt släppdatum 4 augusti (men jag packade upp den den 28 juli och råkade köpa den på en gång). Och det är värre ändå, den är på ynka 368 sidor...