söndag 30 augusti 2009

En helgenkät en söndag

Fiktionista har gjort en helgenkät.

1. Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt.

Omslagen till Arne Sands böcker gjordes alternerande av Hariet Sand och, som här Torsten Renqvist. Alla omslagen till hans böcker (eller åtminstone originalutgåvorna) påminner om varandra. Vilket är en trevlig touch.

2. Vilka tre böcker vill du köpa härnäst?
Kramer's ergot 7, Jan Myrdals 5 år av frihet och Jaime Hernandez Locas II.
Det kommer jag inte att göra eftersom två av de är omöjliga att få tag i och den ena är dyrare än den andra.

3. Vad skulle titeln vara till din egen självbiografi?
Jagroman typ B.

4. Om du fick bjuda hem valfri författare i ett dygn, vem hade du bjudit och vad hade ni gjort under dygnet?
Författare bör man inte släppa in i sitt hem. De är inte att lita på.

5. Hur ser din läsritual ut (hur förbereder du din lässtund)?
Letar reda på den bok jag ska läsa. Hittar den inte och tar en annan.

6. Föredrar du färdiga/definitiva slut eller öppna slut? Varför?
Ett riktigt bra öppet slut är svårt att slå. Men det finns öppna slut som mer ger intrycket av att författaren inte fått ihop boken.

7. Vilken bok hoppas du blir film, och vem ska i så fall regissera filmen?
Gravitationens regnbåge av Thomas Pynchon. Michael Bay.

8. Infoga en sångtext som du gillar och musikvideon om du kan hitta den på t.ex. YouTube.

Tarrilup Bridge med The Triffids (text David McComb)

I packed my bag
Left a note on the fridge
And I drove off the end of the Tarrilup Bridge.

Now you read about me in the papers
They say I'm going to be a big star
They're making a movie about my life
And you're going to play the starring part

Now my drinking days are over
Get this through your head:
I was the best friend you ever had

Yes I was your best friend
You were my blinding sun
Now the only thing bright is my name in lights
And the night has only just begun

I packed my bag
Left a note on the fridge
And I drove off the end of the Tarrilup Bridge.

9. Nämn en rolig litteraturrelaterad internetsida som du brukar vara inne på (helst något annat än en bokblogg).
Infinity plus är en numera nedlagd brittisk nättidning med sf, fantasy och skräcknoveller. Oftast tidigare publicerade texter som valts av författarna själva. Alla noveller och recensioner ligger fortfarande uppe som en gigantisk antologi för litterär genrelitteratur.

10. Hur många böcker läser du i genomsnitt på ett år?
Jag vet inte riktigt. Att räkna böckerna man läser verkar lite barnsligt. Men runt 200 kanske.

5 kommentarer:

Fiktionista sa...

Kul att läsa dina svar. Bra låttext. Nä, författare är kanske inte att lita på. Jag ville ju att Margaret Atwood skulle komma hem till mig... undra vad hon hade kunnat hitta på :S

Jag är lite barnslig som räknar böckerna jag läser. Jag har nog en släng av autism... ;D

Petter Malmberg sa...

Jag skulle nog låsa in värdesakerna först. Hon ser lite halvskum ut.

Lite barnsligt var väl inte menat som någon allvarlig kritik. Om man tycker om att hålla räkningen på hur mycket man läser så ska man väl göra det.

Fiktionista sa...

Ha ha, jo det är lite skogsmulle över henne...

Vixxtoria sa...

Jag tycker precis som du om öppna slut. Men du fick till formuleringen bättre. Det finns ju ett gäng böcker där författaren liksom bara slutar och låtsas att han (hrm, hon ibland också dårå) lämnar slutet öppet för läsaren, men i själva verket inte lyckas få ihop storyn.

Sen finns det den andra kategorin också, när de inte slutar i tid (och jag är ändå typen som inte har något emot tre extra kapitel och ett långdraget avsked, ett efterord, ett långt tack och några kartor på slutet).

Petter sa...

Det känns som om man har läst många böcker som slutat för sent. Men jag kan inte direkt komma på någon (böcker som bara är för långa vore lättare).