måndag 31 augusti 2009

Dagarna blir korta när det blir September - Om September Song


"And the days grow short when you reach September".

Kurt Weill är mest känd för sitt samarbete med Bertolt Brecht. Men detta varade bara i ett par år. Han gjorde även annat arbete med politiska förtecken. Och ville gärna kombinera den kommersiella musiken med skildringar av arbetarnas villkor. Hans populäraste icke-brechtarbeten är dock rena kärleksballader.

Som "September Song" med text av Maxwell Anderson från musikalen Knickerbocker Holiday som först blev en hit med Walter Huston 1938. Sen dess har det varit en standard som såna som Jimmy Durante och Frank Sinatra haft framgång med.

Mer Weill som vi är vana att han ska låta låter väl låten i Lotta Lenyas insjungning. Lenya var gift med Weill.

Melodin till "September Song" används som genomgående tema i Woody Allens Radio Days i en version speciellt inspelad för filmen men ändå med den här lite gammaldags känslan.

Senare versioner har ofta försökt modernisera den som Lou Reeds insats på Weilltributen (ljudet på klippet är väldigt lågt) Lost in the stars eller med industrigruppen Young Gods på deras Play Kurt Weill.
Lou Reeds "Perfect Day" har vissa likheter med "September Song".

En version på senare år som jag gillar är den här med Pascal Comelade. Men många versioner finns av "September Song" och flera av dem ger en den där höstkänslan. Som orangea löv.

7 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Vilken fin sammanställning av olika versioner av en sång man hört så många gånger. Jag tycker särskilt mycket om den av Lotta Lenya. Annars är min erfarenhet av Weill mest från Tolvskillingsoperan.

Petter sa...

Tolvskillingsoperan är med viss rätt hans mest kända.
Lotte Lenya har också spelat in till exempel Sjörövar Jenny från den.
Gita May och Dagmar Krause är två andra bra Brechttolkare i lite samma stuk.

Vixxtoria sa...

Ja, jag såg det när jag ändå var på utube och kollade. Fast jag tycker nog inte att hennes version är den bästa av just SjörövarJenny (som är en av mina favoriter).

Petter sa...

Det finns många bra versioner av Sjörövar-Jenny. En av de bästa låtarna om massmord och halshuggningar (hoppla). Young Gods gör en mer Young Godsig än deras September Song.
Nina Simone gör en bra också.

Petter sa...

Mer om Sjörövar-Jenny.

Vixxtoria sa...

Oj. Du har verkligen en egen SjörövarJenny-kategori på bloggen :-)

Jag hade läst stycket om von Triers film tidigare, men inte inläggen om serierna (jag är ingen stor serieläsare). Det är intressant att Jenny är en så stor inspiratör.

Om jag förstår dig rätt har du inte sett filmen Tolvskillingsoperan? Rekommenderas!
Om inte annat för att uppleva sångernas vervremdungseffekt.

Petter sa...

Jag har sett en med Sammy Davis Jr i början men inte Pabsts version.