onsdag 5 augusti 2009

J.


Jag har lyssnat igenom J. i mitt vinylavlyssningsprojekt. Fler artister än på I. En handfull av de jag lyssnat på:

The Jam - Sound Affects
Jag har inte alla Jams skivor och även om jag väl hört de flesta kan jag inte säkert uttala mej om vilken som är bäst. Men denna den fente är i alla fall min favorit. En helgjuten popplatta. Med låtar som "That's entertainment" och "Setting the house ablaze". En del föredrar liveversioner av låtarna från denna pågrund av den burkiga 1980 årsproduktionen. Men jag tycker den passar. Av nån anledning hade jag inte spelat den på länge. Men nu har den snurrat ofta på skivtallriken.

Keith Jarrett - Arbour zena
Jag har inte mycket jazz - eftersom jazz är mesigt. Men jag har några Jarett. Att jag inte riktigt kan genren gör att skivorna dock i mina öron tenderar att låta rätt lika varandra. Att lyssna på de så här efter varandra gör också det eviga klinkandet lite tröttsamt (det finns något som kallas för sång Keith, googla det). Den här ett samarbete med Jan Garbarek står ut lite från de andra då dess folkloristiska toner får mej att sammankoppla den med albumet Rosensfole som Garbarek gjorde med Agnes Buen Garnås. Det albumet tillhör mina absoluta favoriter. Där sjunger ju å andra sidan Buen Garnås.

Jean-Claude Jegat & Louis Yhuel - Bombarde & Orgue vol 2. Marches Melodies Danses de Bretagne
Jean-Claude Jegat & Louis Yhuel - Bombarde & Orgue vol 3. EN CONCERT
En dag kommer jag att hitta Bombarde & Orgue vol 1. Då kommer solen att lysa mera klart.

Niels - Rum
Mitt namn är Klaustro jag har fobi. Jag söker rum att leva i.
Niels är alltså Niels Jensen. Min teori om varför han bara använde förnamnet är att han är en Melanie-fan.
Visst spelar jag ofta hitsen "Klaustro von fobi" och "Buisness-man". Men jag blir alltid lite förvånad över att hela plattan håller så pass bra som den gör när jag väl lyssnar på hela. En svensk klassiker.

7 kommentarer:

Vixxtoria sa...

*skrattar* Vi har sannerligen inte många gemensamma nämnare i våra skivsamlingar, du och jag. Men Niels Jensen skulle jag gärna ha där. Han saknas i min stora, svenskspråkiga 80-talssamling. Skulle du till äventyrs digitalisera honom får du gärna hojta till (hrm, skicka en fil, menar jag).

Feedback66 sa...

Ah, Niels Jensen, bra grejor! Fast jag tycker The Great Sightseeing Tour är en mycket bättre skiva.

Konungen sa...

Jensenskivan är inköpt för en femma på en stormarknad i höör
Marianne records, en mkt underskattad klassiker

Konungen sa...

o det finns en del fina klippe från måndagsbörsen på jotube Vixxtoria

Vixxtoria sa...

Konungen: Youtube är en källa till stor glädje, men större skulle den bli om jag ägde ett eget ex. Jag passerade Höör i helgen, men just då hade jag inte en tanke på att dammsuga samhället på just Jensen-plattor ;-)

Men jag har filmen G på en suddig VHS-kassett, faktiskt.

snowflake sa...

Mmm, jag har också Sound affects. Sorgligt olyssnat på i över 15 år...

Petter sa...

Konungen: Det var fem kronor mer än jag betalade.
Vixxtoria: Jag har tyvärr inga digitaliseringsgizmos. Klaustro ska finnas på en samling som finns på CD. Men jag tror versionen är från en annan skiva. Måndagsbörsklipp HÄR på bror mins blogg (med lite Bucks Fizz som bonus).
Feedback66: Jag kan inte säja säkert om jag hört Great Sightseeing. I så fall var det ett tag sen. Den är väl från samma period så man kanske skulle kolla in den.
Snowflake: Jag märker genom den här genomlyssningen att det står en hel del bra skivor som man sällan hör. Sound affects håller bra.