onsdag 28 oktober 2009

5 bra tjeckiska böcker


Sorry Tjeckien - det blir bara fem böcker på din lista.

Karel Capek - Salamanderkriget
Satir från 1936 om en ny djurart som upptäcks och i början leder till en ekonomisk boom. De förökar sej snabbt.

Jaroslav Hasek - Svejk
Den roligaste skildringen av det första världskriget.

Václav Havel - Audiens.Vernissage.Protest
Tre enaktare som alla kretsar kring författaren Vanek. Roliga och beska.

Franz Kafka - Processen
Alla Kafka är bra. Denna thriller är en av hans mest populära. En rafflande läsning ända till det överraskande slutet. Du kommer aldrig att gissa vem som baktalat Josef K.

Josef Nesvadba - Hur Kapten Nemo dog
Novellsamling med satirisk sf. En av de bästa novellerna heter "Trusten för förintandet av världshistorien".

13 kommentarer:

Anonym sa...

får väl hjälpa dig; Libuse Monikovas Fasaden, burlesk, tragisk, djupt mänsklig. ska förresten snart åka till Lund och hämta lammsteken. E

Per sa...

Nesvadba köpte jag faktiskt för några år sedan i ett rent impulsköp; kan dock inte påstå att jag minns novellerna som särskilt omskakande. Kanske får återkomma till dem.

'Salamanderkriget' har jag tänkt att jag ska läsa länge, nu påminde du mig återigen om den luckan. Oh well, one of these days...

Petter Malmberg sa...

Jag har läst Fasaden en gång för länge sen.

Nesvadbasamlingen är något ojämn. Men Kapten Nemo-historierna och de i samma stil tycker jag är bra. Påminner lite om Stanislaw Lems noveller.
Och så har boken ett Hans Arnold-omslag.

Konungen sa...

Jag gillar tjeckiska deckare, fast har bara läst en,

Petter sa...

Begreppet tjeckisk deckare har på nåt sätt en tilltalande klang.
Spelar den hemliga polisen där samma roll som butlern i den engelska?

Feedback66 sa...

Har tänkt läsa Salamanderkriget väldigt länge, jag med. Jag tror jag gillar den, i teorin. Nu ska jag bara ta itu med att läsa den också.

Petter sa...

Det är en rolig bok. Sen ska man kanske inte direkt förvänta sej personskildringar.

Petter sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Feedback66 sa...

Personskildringar, vad är det? Det är väl inte därför man läser böcker? (Undertecknad är gammal science fiction-läsare)

Petter Malmberg sa...

Nej, det är kanske inte vad den genren är mest känd för.
Och Salamanderkriget påminner mycket om sf av det satiriska slaget.

Per Nilson sa...

Fast Kafka räknas väl egentligen till den tyska litteraturen. Det är språket som räknas. Franz Kafka finns t ex inte med i böcker som behandlar den tjeckiska litteraturhistorien.

Petter Malmberg sa...

Om man ska vara korrekt räknas han som tysk författare och han finns i åtminstone en antologi med tyska författare i mina hyllor.
Men jag kan tycka att en författare även kan höra till en plats förutom språket.

Per Nilson sa...

Du har rätt. Jag pratade nyss mot bättre vetande: Franz Kafka får rejält utrymme i den tjeckiska litteraturhistoria jag har. Har kollat efter det att jag skickade förra kommentaren.