måndag 26 oktober 2009

Maus, Regn och Peter Weiss - tematrio


Lyran har temat förtryck och vittneslitteratur på sin trio denna vecka, apropå FN-dagen i lördags.

Lenke Rothman - Regn
Rothmans bok är en dagbok från året 1987. Flera avsnitt kretsar kring hennes tid i Auschwitz. Rothmans föräldrar och fyra av hennes fem syskon blev dödade av nazisterna. Rothman minns också tiden innan, som när hennes momor berättar en historia för barnen om deras morfarsfar som blir räddad från en anklagelse om att ha dödat en kristen pojke av en underlig tiggare. Tiggaren var en förklädd ängel förklarar modern. "Lång är den tid som har gått sedan den lördagseftermiddagen då min mormor berättade för oss. Hon var angelägen om att vi inte skulle glömma hennes berättelse. De andra, de sex små barnen och föräldrarna, fördes iväg till evig glömska. Mormor också, med all den visdom hon ägde.(...)En förklädd ängel väntar jag fortfarande på, kanske av tradition. Jag skulle vilja få hjälp att förstå människan. Retroaktivt och nu."

Art Spiegelman - Maus
Spiegelmans klassiska seriealbum har nyligen kommit i nyutgåva. Här låter Art Spiegelman sin far berätta om hur han överlever nazisternas massmord. En tecknad serie som också brukar kunna uppskattas av folk som annars inte läser såna. En serie som är lika bra som alla påstår. Också den korta första versionen i Breakdowns - en samling tidiga Spiegelman-serier, är läsvärd.

Peter Weiss - Rannsakningen
Rothman och Spiegelmans böcker ovan handlar mycket om själva berättandet. En särskilt form av berättande finns i detta "Oratorium i 11 sånger".Verket är byggt på vittnesmål i Auschwitz-rättegången i Frankfurt 1963-1965. Nio personer vittnar i pjäsen, texten tagen direkt ur trehundra olika vittnesmål under rättegången.
Hur pjäsen fungerar uppsatt vet jag inte. Jag har ingen större längtan att se den. Men som läsdrama ger den en inblick i koncentrationslägret.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Lenke Rothman - jag grubblade på varifrån jag känner igen namnet och kom sen ihåg att hon var god vän med Nelly Sachs. Hon verkar klart läsvärd.
Nya Maus-utgåvan kanske man skulle slå till på.

Petter sa...

Nelly Sachs finns med på några ställen i Regn.
Rothman var kanske mer känd som konstnär.

Jag vet inte hur nyutgåvan av Maus är i bindning, tryck eller översättning (jag tror det är en nyöversättning) och jag tycker de aspekterna har tagits upp dåligt i de recensioner jag sett men boken i sej är läsvärd.