måndag 5 oktober 2009

Rösterna är räknade

Så är omröstningen om huruvida man bör avskaffa nobelpriset i litteratur över. De 33 rösterna fördelade sej så här:
Bör man avskaffa nobelpriset i litteratur?

Ja 12% (4 röster)
Nej 45% (15 röster)
Avveckla men med förnuft 42% (14 röster)

Länge såg det ut att bli en klar seger för Nej-sidan. Men igår gjorde linje 2: "Avveckla men med förnuft", en något oväntad spurt och tog in på nobelprisanhängarna och hade för ett kort tag den gula ledartröjan. Det bestående fick dock flest röster. Medan de som röstade klart och tydligt för tt avskaffa nobelpriset bara var fyra styckna.

Ja-sidan hade ytterligare en röst som dock ändrade sej (möjligen efter att blivit lovad framtida stipendier). Det är ändå något av en moralisk seger för ja-sidan. Och tillsammans fick Avveckla med och avskaffa utan förnuft fler röster än nobelprisbevararna.

Så på sikt ska alltså priset avskaffas. Folket (lite mer än 6 procent av Butter tar ordets besökare) har talat.

Torsdagens lilla ceremoni kommer fortfarande att hållas utan ändringar. Tidningar, radio och TV kommer även i år att få behandla det som om det vore en nyhet.
Folk som ser ner på veckotidningsläsare och sportintresserade kommer att diskutera hur den nye sekreteraren tar sej och bli jublande glada eller sorgset/argt besvikna över vinnaren. Ännu ett år.
Och kanske ett par år till.

4 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Det var nog jag som ändrade mig, fast jag ändrade mig inte, jag hade klickat fel. Och det där med att avveckla med förnuft vet man ju hur det blir, vid det här laget...

Petter Malmberg sa...

Egentligen trodde jag nog det var en feltryckning. (Och det kan ha varit fler som ändrade sej)

Avveckla men med förnuft-alternativet var bara ett fånigt skämt. Men såna klarar sej ofta bra i valsammanhang.

Vixxtoria sa...

Jag håller med Lyran. Linje två betyder ju samma som att ha kvar. Det vet alla. De som klickade i den rutan ville bara göra dig glad.

Petter Malmberg sa...

Linje två innebar att det blev som det de bestämde ville.
Här bestämmer jag. Ergo och så.

Att någon skulle vilja göra mej glad håller jag för föga troligt.