torsdag 25 mars 2010

10 bra grekiska böcker

Idag är den ena av Greklands två nationaldagar. Det finns två olika slags grekisk litteratur också. De gamla grekerna och de nygrekiska författarna. Dagens grekiska författare är inte alltid så roade av att sammanhopas med de klassiska grekiska författarna. Men på denna lista kommer vi att blanda grekiska och nygrekiska författare. Risken att en nygrekisk författare läser detta är väl ändå rätt liten (och chansen för att någon av de gamla grekiska författarna skulle se listan är kanske ännu mindre.

Aristofanes - Två Komedier. Fåglarna och Lysistrate
"I read Aristophanes when I was fourteen[...]And liked it very much, and of course read it, as fourteen-year-olds do, because I was told it was dirty.[...]And it certainly was . It was great. I won twice, you know; it was not only dirty, it was good" - Kurt Vonnegut >(ur "A talk with Kurt Vonnegut" av Robert Scholes från The Vonnegut Statement,red J. Klinkowitz & J. Somer)

Kiki Dimoula - Från mina rum
Dikturval med dikter mellan 1956-1994. "Dags att du ingår i förändringen./Att du blir vad jag undrade ifjol:/'Hur blir min nästa höst?'/Dags att du blir 'min nästa höst'./Kylan är här./Dra på dig flyttkläder." (övers. H. Edgren)

Odysseus Elytis - Lovad vare
""Nu månens obotliga svartfärg/för evigt Galaxens blåtindrande guld" (övers. I. Rhedin)

Euripides - Medea
En av de bästa av de grekiska dramerna. Många författare och filmare har senare utgått från pjäsen, från Pasolini till Willy Kyrklund.

Konstantin Kavafis - Den osannolika gryningen
Jag är inte helt säker på att det är den här volymen med Kavafis som jag har läst, en nackdel med att låna böcker. Men de dikter av honom som jag har läst i denna eller något annat urval och i tidskrifter och annorstädes har varit väldigt bra. Och det här är säkert ett bra urval - i ellerströms enhörningserie.

Lukianos - En sann historia
Lukianos var inte född i Grekland men skrev på grekiska. Parodi på reseskildringar, med flygande trehövdade gamar och en resa till månen och de mest fantastiska händelser och varelser - allt åtföljt av författarens försäkran att han hatar överdrifter och lögner.

Kostis Papakongos - Vågor kring Rhodos
Satirisk roman om hur juntan tar över i Grekland 1967. Skriven något år efteråt.

Ezra Pound/Sofokles - Kvinnorna från Trachis
Pounds av och till rätt fria översättning/version av Sofokles pjäs. "What SPLENDOUR, IT ALL COHERES"

Sapfo - Dikter och fragment
Den här volymen sammanställd av Vasilis Papageorgiou & Magnus William-Olsson innehåller förutom de hela och nästan hela dikter som finns bevarade av poeten också de där bara en eller två rader finns kvar. Dessa presenteras som om de vore hela korta dikter. Just dessa fragment är fascinerande.

Thukydides - Kriget mellan Sparta och Athen
Betydligt mer fängslande läsning än den vår tids militärhistoriska författare bjuder på.

5 kommentarer:

eskil sa...

Jag är mycket förtjust i nationaldagslistorna. Mycket har jag läst, men en hel del nya tips, som jag naturligtvis inte hinner läsa alla, får jag också. Ibland vill jag ifrågasätta, fr a lägga till. Synd bara att det inte blir fler kommentarer. Att skriva blogg är ju som jag ser det att inbjuda till meningsutbytande samtal. Samma sak gäller för min, http://attlagaattlasa.blogspot.com. Jag vet att många läser den, men knappt en kommentar. Likadant när man läser www.versioner av tidningars kultursidor. Under artiklarna tigger man om gensvar, men mycket blir det inte. Invändning: Var är Homeros? Läsningen av Iliaden och, särskilt Odysséen är njutning, helst Björkesons tolkningar och det blir t ex mycket rikare,om än inte nödvändigt, att läsa Walcotts Omeros med homeriderna i ryggen. Sedan ska jag ta tillfället i akt att skjussa lite för min stora läsupplevelse förra året, Arios Fioretos Den siste greken, vilken utspelar sig i norra Grekland, nära gränsen till Bulgarien, och i Balsby och Tollarp. Bara en sådan sak.

Petter sa...

Förutom detaljen att jag inte läst hela Odyssen och Illiaden så känns Homeros lite överflödig att rekommendera. Även om det samma säkert skulle kunna säjas om de andra gamla grekerna på listan.

eskil sa...

Men utdrag har du läst och berättelserna kan du i huvudsak. Du har något mycket spännande framför dig

eskil sa...

det här tillägget är kul: Alexandra Pascalidou; Min stora feta grekiska kokbok är fullständigt lysande, som historiskt radikalt berättande och som handledning i matlagandets konst

eskil sa...

Citat: från den oförskämt vackras AP kokbok; "Främlingskap och hemlängtan genomsyrar nobelpristagaren Seferis poesi. Den grekiska litteraturen är marinerad i obändlig hemlängtan ända sedan Odysseus irrfärder och hans försök att hitta hem till Ithaka. Inte ens när hans besättning hamnar i lotofargernas land där invånarna bjöd på på söta lotusfruketr som fick dem att tappa minnet glömde han sitt Ithaka.
"En nymf samlade våra bekymmer och hängde upp dem i träden"