onsdag 15 juli 2009

5 bretonska folkalbum som du måste höra innan du dör


Musikaliskt är Frankrike känt för tre saker. Chansons, le hiphop och bretagnesk (bretonsk?) folkrock. (Visserligen tenderar de som spelar den musiken inte anse att Bretagne ska tillhöra Frankrike.)
Fast också mycket av den akustiska folkmusiken från Bretagne är väldigt bra.
Det finns många artister och många album men fem av mina favoriter är de fäljande:

Diaouled Ar Menez
Den självbetitlade debuten. Bandet har en hemsida. Där kan man höra utdrag ur låtarna på detta album. Vill du höra hel låt ur skivan kan du göra det här.

Namnetes - Folk Celtique
Namnetes andra. Om detta band har jag skrivit innan. Där Diaouled är mer traditionella så står Namnetes stadigt i folkrocktraditionen. Låten A St Nazaire vient d'arriver inleder B-sidan.

Alan Stivell - Á l'olympia
Alan Stivell har gjort en massa bra album. Och man kunde ha valt ett av hans mindre kända. Men genombrottet a l'olympia är en skiva man inte kan leva utan. En av de lugnare, men en av de mest suggestiva, från skivan är The trees they grow high.

Bretagnes a bercy
En konsertskiva från slutet av 90-talet (alla tre albumen över denna är från 70-talet) med den bretonska folkeliten. Stivell, Dan ar Braz och Tri Yann. Och andra från det gamla gardet. Men också en del nya namn. Som Armens, här med låten Ar-men. Bäst är slutet på konserten när alla spelar tillsammans. Men de låtarna kräver nästan den uppbyggnad som den föregående konserten varit.

Assemble des sonneurs De biniou et de bombarde de bretagne
Att den här samlingsskivan från Bodadag ar Soneriens 30-årsjublieum 1977 finns återutgiven på CD är sånt som ger en hopp om mänskligheten. Förutom att göra en väldigt förvånad. Instrumentalt med säckpipor och bombarder. "Duo des bombardes" är den bästa låten.

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Stivell gillar jag sedan gammalt- och nu har jag följt din länk och lyssnat på Diaouled Ar Menez också-
(bra!). Hoppas att du skriver mera om Bretagne och Bretagnsk kultur.

Petter sa...

Om Bretagne och dess kultur vet jag egentligen bara det som man kan lära från dess folkscen på 70-talet.
Lite om legenden om den sjunkna staden Ys skrev jag här.
Och lite mer om folkrock hittar du om du klickar på namnetes- och stivelletiketterna till inlägget.

Ingrid sa...

Tack ska du ha Petter. Jag visste inget om den sjunkna staden Ys.

Fohet sa...

Är en stor fan av Stivell och hade chansen att prata med honom en kväll i juli. Såg honom sedan på koncert i Clermont-Ferrand. En storslagen gratisföreställning på stadens stora torg. Skulle vilja bjuda honom till Sverige och lilla Årjäng. Han verkade väldig villig att komma kanske i maj. Vi får se om det går att ordna.

Petter sa...

Tufft.
Stivell står högt på listan över artister jag skulle vilja se live.

Kristian sa...

Hej, hittade dina tips nyss då jag söker efter musiker här i Sverige som kan traktera framförallt Bombarde & Biniou men även gärna fiol och flöjt + harpa!
Grupperna du nämner är alla mkt bra och jag såg själv herr Stivell spela live + pratade med honom efteråt i Sept. på själva Championnat des sonneurs i Gourin, jag har bott strax utanför Chateauneuf du Faou under 2010 ovanför floden Aulne och Montaignes Noires som utsikt från mitt hus som nu är till salu i Finistère pga olika skäl.
Vore tacksam om någon kunde tipsa mig om bra musiker här som greppar den Bretonska/Keltiska kulturen för just folkrock konstellationer, jag är både musiker och producent med professionell studio och har en del intressanta saker i kikaren*
camelotstudios@hotmail.com
Mvh-Kristian Bleiz

Petter Malmberg sa...

Den bretonska musiken och instrumenten har väl tyvärr inte kommit till Sverige på samma sätt som den irländska.

Bombard hade jag planer på att lära mej när jag var yngre.