onsdag 22 juli 2009

Om svårigheten att läsa efter uppehåll

Efter lite mer än en veckas nackspärr börjar jag sakta med hjälp av ett positivt sinnelag och liniment egentligen menat för tävlingshästar att må lite bättre.
Men det går fortfarande trögt att läsa. Förr när jag var sjuk brukade jag läsa en hel del, även om det var enklare litteratur. Det var innan jag hade TV och internet.
Jag har ändå läst en del enkel korkad lektyr - en jekyll-hydehistoria ur deras pigas synvinkel och Sæterbakken.

Men detta att det är så trögt att komma i gång med att läsa ger en en större förståelse för de som inte läser. Om ett (inte ens helt) uppehåll på en vecka gör det så pass svårt att komma in i en vanlig text. Vad skulle då inte ett uppehåll på ett par månader eller till och med år innebära?

Inga kommentarer: