fredag 3 juli 2009

Gissa citat

Citattävlingar piggar alltid upp den lates blogg. Senaste sån här såg jag hos Vixxtoria (inte för att jag menar att kalla henne lat). Av de kunde jag inte en enda. Så den skam du känner om du inte kan författarna nedan delas säkert av fler.

Här följer då fem citat eller kanske snarare utdrag ur fem böcker. Gissningar i kommentarer. Du vinner ingenting (är det inte sånt livet alltid är). Men där någon svarat rätt kommer det att noteras.
Det är en stor hjälp, här som alltid, att noga ha läst Butter tar ordet. Som en extra ledtråd så är citaten ordnade alfabetiskt efter författare. Första bokstav K, sista P. Svar kommer på söndag.

1.
"En afton i maj blev jag ganska oförmodat inbjuden på te hos Gud. Jag kände mig självfallet mycket hedrad och infann mig punktligt. Gud hade vid tillfället iklätt sig skepnaden av en krokodil. Jag dristade mig att fråga varför och Gud svarade: 'Eftersom det bäst motsvarar din uppfattning om mig'."

2
"I have my Moderns in Paris seminar in an hour but... Fuck it. I was born to get really fucked up with you Carla."

3
"Om det är sant som Leibniz spått, att biblioteken en gång blir stora som städer, så kommer det också att finnas mörka gator och skumma gränder, som nu."

4
"Jag har hund. Jag har katt. Jag har hustru. Jag har barn. Är en god medborgare.
Nu skall jag skaffa mig akvarium också. 180 liter. I det skall jag ha växter och fiskar. Dem skall jag titta på. Jag klipper min gräsmatta. Jag plockar vinbär. Jag är en god medborgare.
Om jag en morgon greps av sällsamma lustar, hällde bensin över min hund, hällde bensin över min katt, hällde bensin över min hustru, hällde bensin över mina barn, hällde bensin över mitt akvarium, hällde bensin över min gräsmatta, hällde bensin över mina vinbär. Vilken brasa skulle det inte bli om jag då tuttade på!"

5
"Synglaset"..."har i vårt minne återkallat förledne års Mars-upplopp. Några av dess viktigaste momenter äro ännu höljda i ett mystiskt mörker, medan andra, mindre viktiga, ligga i full dag. Man vet t.ex. icke, huru många människor som blevo ihjälskjutna; men däremot vet man, huru många rutor som blevo utslagna hos hr v. Hartmansdorff. Visste man nu det förra liksom det senare, så kunde man med antalet av de ihjälskjutna människorna dividera antalet av de utslagna rutorna och därigenom erhålla ett exakt svar på den krångliga frågan: huru många fönsterrutor äro ekvivalenta med ett människoliv?"

(uppdatering: svaren finns nu HÄR)

5 kommentarer:

vixxtoria sa...

*skratt* Jag är ganska lat på så många områden som möjligt, men jag trodde inte det märktes så tydligt just i mitt bloggande.

Jag tycker mig känna igen citat ett och tre. De andra är jag i princip helt säker på att jag aldrig läst. Jag ska fundera lite till och återkommer.

Petter Malmberg sa...

Lättjan är en underskattad dygd.

vixxtoria sa...

1. Kyrklund och 3. Licthenberg. (men jag fuskade lite och gick dels på känsla, dels läste på din blogg i stället för att kolla i min bokhylla). De andra vet jag inte alls, men jag tror jag skulle gilla att läsa bok nummer 4.

Folk borde förresten vara latare. Felet är bara att de är lata på fel sätt.

Petter Malmberg sa...

Lata sej måste man göra med disciplin.
Bägge är rätt.

vixxtoria sa...

:-)

Då får jag vänta på titeln till fyran då, så att jag så småningom kan skaffa och läsa den.