lördag 18 juli 2009

De 10 bästa 90-talsfilmerna (enligt mej då)


Jag tror inte jag har någon film gemensam med Criterionforumets lista. Ett par av regissörerna är samma.

Bennys Video
Haneke när han är som mest Haneke.

Faust
Jan Svankmajer blandar Faustberättelserna i den kanske bästa postmoderna dockfilmen.

Ju Dou - förbjuden kärlek
Zhang Yimou gör färgglada filmer.

Kaninmannen
Stig Larssons andra film. Finns numera på DVD.

Mat, dryck, man, kvinna
Ang Lee borde göra ett matprogram.

Prosperos böcker
Av Peter Greenaway. Valde mellan denna och Barnet från Macon. Men den här gör en på bättre humör. En av många filmatiseringar av Stormen. Barock och för mycket. Men får en samtidigt att känna att de flesta filmer är för lite.

Sit-com
Tidig Ozon. Ozon är bäst i sina komedier.

Svart katt, vit katt
Emir Kusturica.

Tatjana
Finsk feel-good av Aki Kaurismäki.

Trainspotting
Danny Boyle. Kom kanske mest med för att jag såg om den nyligen. Höll bättre än jag trodde.

Jag har med allra största säkerhet glömt några. Det slår mej att det för min del skulle ha varit fler kandidater både om jag gjort en lista för 80-talet och om jag gjort en med filmer från detta decennium som vi genomlider nu. Varför vet jag inte.

Inga kommentarer: