måndag 7 september 2009

Covers på Beatles - de tio bästa


I Matt Fractions och Gabriel Bás Casanova så bjuder skurken och serietidningsförfattaren Winston Heath sina gäster på en måltid innan den stora robotorgien. Han uppmanar de att enbart prata om The Beatles: "I find a man's feeling about the Fab Four speaks volume about his character." Den första av gästerna som tar ordet säjer att Beatles är överskattade. En av Heaths robottjänarinnor skjuter huvudet av denna "culture-cretin". Fraction har i intervjuer gjort det klart att han sympatiserar med denna handling. Genom hela Casanova går Beatles som ett tema.

Med risk att få en liknande reaktion så är jag inget större beatlesfan. Jag lyssnade en del på de när jag var runt tolv. Men Beatles går inte att undvika. Hela deras katalog ges ut remastrad i en gargantuansk samlingsbox i veckan. Nils Hanssons essä i DN om Beatles aprpå detta lyckas vara rätt intressant. Trots att inget nytt längra finns att säja om bandet.

Jag tänker inte införskaffa boxen. Men även om jag inte lyssnar särskilt mycket på Beatles gjorde de ändå en hel del bra låtar. Många andra artister har tolkat dessa. Som "Yesterday" som gjorts i hundratal versioner. Den ena sämre än den andra. Men det finns också bra beatlescovers. Som de här tio:

The Breeders - Happiness is a warm gun

Nick Cave - Here Comes The Sun
Från nån usel film. Där Cave gör två låtar. Den här som är underbar och "Let it be" som är usel.

Ghostface Killah - My Guitar
(Ibland kalld "Black Cream".) Texten är ju inte riktigt samma som George Harrisons låt.

Laibach - Across the universe
Laibach gjorde en hel skiva med Beatleslåtar. Albumet Let it Be som bestod av mycket laibachska covers på låtar från Beatles Let it Be. Videon är som Laibach nu var.

Made in Sweden - Day in the life
Från Made in Sweden: Live! där den går över i "Kristallen den grymma", en utsökt omarbetning av folkvisan "Kristallen den fina".

Silkie - You've got to hide your love away
Silkie var en brittisk variant av den mesigare sortens amerikanska folkmusikband. Hade en rätt stor hit på den här som de spelade in när Beatles version fortfarande var varm. När den kvinnliga rösten bryter in blir det en snygg brytning.

Siouxsie & The Banshees - Dear Prudence

Elliot Smith - For no one

Solex - Getting Better
Från en Peel Session från början tror jag. Jag älskar Solex.

Triffids - Good Morning Good Morning
Från albumet Sgt Pepper Knew My Father som kom när tributalbum fortfarande kändes som ett roligt koncept. Skivan var gjord för välgörenhet och hade artister från Wet Wet Wet till Sonic Youth. Som gjorde varsin låt från Beatles Seargent Pepper. Wet Wet Wet var inte så bra. Triffids låt finns också som b-sida till en av deras tolvor. (Triffids "Chickenkiller" har alltid påmint mej om den Beatles-låt jag tycker nästbäst om "The Continuing Story of Bungalow Bill".)

10 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag är glad att du inte tycker att Tiffanys version av I saw him standing there platsar på listan.

Petter Malmberg sa...

Den har jag tyvärr inte hört.

Vixxtoria sa...

Det är som sagt ingen större förlust:


http://www.youtube.com/watch?v=vfNeSQUMtUE

Petter Malmberg sa...

Ja det var verkligen rätt hemskt. Tack för det.
För att vara rättvis mot artisten Tiffany så är väl inte originalet heller så där väldigt bra.

Vixxtoria sa...

Nej, originalet hör i alla fall inte till mina B-favoriter. Jag håller på att lyssna mig igenom din lista nu, men det tar ett tag.

Lilla O sa...

Älskar For no one och Smith är en husgud. Bra kombination!

Funderar på vilka det var som gjorde en cover på Strawberry Fields tidigt 90-tal med lite Manchester-stuk. Inte Happy Mondays, men något liknande?!

Petter sa...

Candy Flip hade en mindre hit med Strawberry Fields. De var väl från Manchester.

Elliot Smith har gjort en hel drös Beatles-covers. Men ingen av de andra jag hört är riktigt i närheten av hans version av For no one.

Mattias sa...

du missade Stevie Wonders We Can Work It Out. Den platsar tycker jag

Petter Malmberg sa...

Jag kände faktiskt inte till Stevie Wonders. Men jag youtubade den nu och den var rätt bra. Betydligt bättre än Beatles egna version.
Det har gjorts många Beatles-covers och det finns många bra som inte är med på min lista. Nina Simone, Ray Charles, Danielle Dax med flera har gjort bra versioner av Beatleslåtar.

Petter Malmberg sa...

"Jag kände faktiskt inte till Stevie Wonders" - Stevie Wonders version ska det vara. Jag vet vem Stevie Wonders är.