söndag 6 september 2009

Guldpelikanen av Stefan Chwin


Det här är verkligen en väldigt polsk roman, kommer jag på mej själv att tänka en bit in i Stefan Chwins Guldpelikanen. Vilket är en lite udda tanke. Jag har inte läst någon större mängd polska romaner. Och exakt vad i den som får mej att tänka detta kan jag inte sätta fingret på.

Jakub är anställd vid en juridisk fakultet. Vid ett inträdesprov så underkänner han bland andra en ung kvinna. Hon söker upp honom och påstår att det är ett misstag. Att hon sett honom skriva in betyget godkänd. Jakub är inte säker på om det är ett misstag eller inte men han avvisar henne. Senare hör han ryktet att hon begått självmord.

Det här låter ju som en allvarlig moralitet. Och något av en moralitet är boken. Men snarare av det satiriska slaget. Jakub bli hälsofreak, söker religion och börjar snatta. Den konservativa katolska kyrkan drivs med. Liksom den liberala. Rader från gamla slagord, ny reklam och Wislawa Szymborska själv förvrängs i burleska passager. En drogmissbrukande ung kvinna rabblar propaganda, sovjetisk och amerikansk medan vår hjälte idkar umgänge med henne.

Hela boken är inte hållen i den här satiriska stilen. Utspritt finns allvarliga ibland högstämt lyriska passager. En del partier vet man inte riktigt om de är menade på skämt eller allvar. Allt är inte lika bra men själva blandningen är trevlig.

Av Stefan Chwin har jag tidigare bara läst Hanemann, en något dystrare historia. Författaren lär också skriva ungdomsfantasy. Något som förvånade mej lite när jag läste det. Men det är säkert en väldigt polsk ungdomsfantasy.

Inga kommentarer: