onsdag 9 september 2009

en bok som... x 10


o har gjort en enkät med tio frågor som alla börjar med Berätta om en bok som...
1. fick dig att skratta.
Press-stopp av Evelyn Waugh. Reaktionär och rolig.

2. fick dig att gråta.
Den mänskliga komedin av William Saroyan var den senaste boken som fick mej att gråta. Sista kapitlet. Jag var tretton och tyckte det var något pinsamt.

3. gjorde dig riktigt arg.
Regn av Lenke Rothman. Egentligen blir jag sällan arg av böcker då jag är en fridsam personlighet. Men en del av skildringarna från Auschwitz hos Rothman kan inte undgå att göra en upprörd.

4. fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades.
Laglöshetens tid av Wole Soyinka. Byn Aiyéró. Den har kanske inte direkt existerat. Detaljer.

5. handlar om en historisk tid som du tycker om.
appleseed av John Clute. Den ena historiska epoken är värre än den andra. Det är populärt att kalla 1900-talet för det värsta seklet men det är ett grovt underskattande av alla de andra. appleseed utspelar sej i den avlägsna framtiden. Den kan man åtminstone ha hopp inför.

6. du ångrar att du läste ut.
"The new reality" av Charles Harness. Egentligen ångrar jag inte att jag läst ut någon bok. Men om jag av misstag hoppat över två rader mot slutet av den här novellen så hade den vart mycket bättre.

7. finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste den.
Speglingar av Erik Mesterton.

8. har väntat i bokhyllan riktigt länge.
William Morris av E. P. Thompson.

9. du inte förstår att så många tycker om.
Rövarna i skuleskogen av Kerstin Ekman. Jag har aldrig förstått vitsen med Ekman överhuvudtaget.

10. du tycker att alla ska läsa
Dialoger. Två teaterstycken av Ruzante.

6 kommentarer:

Lilla O sa...

Jättekul att läsa dina svar! Det är många nya författare för mig. Känner mig inte så allmänbildad, men ska helt klart kolla upp Ruzante! :-D

Petter Malmberg sa...

Du behöver nog inte känna dig obildad om du inte känner till Ruzante. Han var viktig för teaterns utveckling. Men tillhör inte nuförtiden de dramatiker som man brukar känna till.

Han borde tillhöra dem. Men det är en annan sak.

snowflake sa...

Oj vilka andra associationer jag fick när du kortade ner Lilla O:s nick sådär...

Petter sa...

Jag måste ha tyckt det var en piffig förkortning när jag gjorde den.
Det är möjligt det ser lite underligt ut.

snowflake sa...

Jag tänker på O i Story of O, sadomasoschistisk fransk klassiker.
But that's just my dirty mind.

Petter sa...

Jag anade att det var nåt sånt du menade.