söndag 6 december 2009

10 bra finska böcker


Finlands självständighetsdag firas med en lista:

Juhani Aho - Järnvägen
Från 1882. Om två män på den finska landsbygden som ställs inför en företeelse de aldrig förr hört talas om. En järnväg.
(Ett kort utdrag ur romanen finns här)

Elmer Diktonius - Hårda sånger
"Solen skiner/gatorna är bara./Djur blommar/putsar sig till spel./Mänskorna/insuper vårluft./Mig kommer dikt."
Diktsamling från 1922. Inte nödvändigtvis Diktonius bästa, även om jag gillar hans tidiga poesi, men den med den bästa titeln.
Jag har den i en volym samman med Min dikt kallad Hård början.

Monika Fagerholm - Underbara kvinnor vid vatten
Också en bra titel. Jag tycker inte Fagerholms senare kommit upp i samma klass, fast de är populära, men den här är också svår att slå.

Tua Forsström - Marianergraven
Diktsamling (eller oratorium) från 1990. "Var inte rädd./Jag kommer inte/för att straffa dig./Vem ser vilddjurets/märke på den/älskades kläder?/Det regnar på vatten/löv och bark/Det regnar på kråkors/och änglars fjädrar/Inför din svaghet/är du stark."

Olli Jalonen - Johan och Johan
Johan och Johan är den bok som jag gett bort till flest människor.

Aleksis Kivi - Sju bröder
En del böcker är klassiker av god anledning. Jag såg TV-serien innan boken. Den såg jag om nåt avsnitt senast den gick i repris. Den hade inte hållit ärskilt bra. Medan romanen håller utmärkt.

Väinö Linna - Här under polsjärnan
Trilogi som utgörs av Högt bland Saarijärvis moar, Upp, trälar! och Söner av ett folk. En skildring av Finland under första halvan av 1900-talet som visar att den realistiska romanen kan när den vill. Finlands Krig och fred, fast bättre.

Elias Lönnroth - Kalevala
Lönnroths nedskrivning av runberättelser. Som den om flickan som blir gravid av att äta ett lingon.

Henry Parland - Sönder
Med undertiteln "(Om framkallning av Veloxpapper)".

Henrik Tikkanen - 30-åriga kriget
Om en soldat som inte vet att kriget tagit slut. En idé som gjorts flera gånger efter Tikkanens roman och kanske också innan. Men aldrig lika bra.

Inga kommentarer: