fredag 25 december 2009

De tio bästa sångerna om Jesus


Om hin den andre kunde få en lista så är det klart Jesusbarnet ska ha en på sin fölsedag. Här är vi neutrala. Bägge sidor har starka argument.

A. L. Lloyd - Bitter withy
En annan hyfsad version är denna med John Tams (klippet är illustrerat med foton av Diane Arbus). Jesus springer från Jungfru Maria som knattarna från Kalle Anka.

Tom Waits - Chocolate Jesus

Terry Allen - Gimme a ride to heaven boy

Arrogant Worms - Jesus' brother Bob

Nick Cave - Jesus met the woman at the well

Pete Seeger - Mary had a baby

Paul Newman - Plastic Jesus
Låten i sej är kanske inte så märkvärdig, men den här scenen ur filmen Cool Hand Luke är rörande.

Alan Stivell - Son ar chistr
Det verkar som om "Son ar chistr" inte alls, som jag alltid trott handlar om Jesus Kristus utan om att dricka sej full. Men i alla fall. Klippet på länken är sammansatt av en massa versioner av låten (två med Stivell) och nånstans i nån av dem åkallas säkert Jesus. Klippe är illustrerat med bilder ur George Melies Gullivers resor.

Nina Simone - Suzanne
Leonard Cohen gjorde som bekant originalet. Under namnet "Suzanne Takes You Down" fanns texten, vars mittparti handlar om Jesus, som dikt i samlingen Parasites of Heaven

Imperiet - Tonårs-Jesus
Då kom han från himlen en atombombsdag
och han red en elektrisk vit svan

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Vet du. Jag är glad att du utelämnade Jesus från Södertälje med Torpederna :-D

Vixxtoria sa...

... i Södertälje är det kanske förresten

Petter sa...

Jag måste erkänna att jag inte är bekant med stycket i fråga.

Vixxtoria sa...

Torpederna var Idde Schultz gamla grupp (hon med fiskarna i havet, som körat bakom exempelvis Docenterna (jag tror inte hon var med när de hette Docent Död)). Låten är inte så där jättebra, men en av de bättre på albumet. Den torde vara inspirerad av den syriska (?) flicka som för kanske 15 år sedan hade uppenbarelser. (Blödde inte till och med hennes händer, som om hon varit korsfäst?)

Jag hittar ingen version på utube, annars hade jag postat länken.