lördag 12 december 2009

Åtta länkar en lördag


Great Australian Albums - Born Sandy Devotional
(klipp 2, om "Tarrilup Bridge" två och en halv minut in)
Om Triffids album. Det är från nån TV-serie. Jag vet inte om det är hela programmet. Nedre klippet har bättre ljud än övre. De pratar bland annat om att det var besvärligt att spela i skandinavien eftersom publiken tyckte om de här. Vilket de inte var vana vid.

The Panics - Wide open road
Det finns några covers på Triffids. Bland annat har Kylie Monogue gjort en. Den är inte särskilt bra. En ofta coverad är "Wide open road" också ofta dåligt. Men jag tyckte den här versionen med The Panics so kommer från samma stad som Triffids var rätt trevlig. Även om de egentligen bara gör om den till en ordinär låt i singer/songwriter-stuk. Live i radiostudio. De börjar spela cirka 1:40 men de pratar lite om Born Sandy Devotional innan.

Bertrand Russel & Franciszka Themerson - The Good Citizen's Alphabet
Hela boken, en sida per bokstav, som gårdagens bildkalenderbild var hämtad ifrån.

The Day of the Triffids 1962 - Trailern
Jag kunde ha svurit på att den här var i svartvitt. Antingen är den färglagd efteråt eller så såg jag filmen på TV innan vi fick färg-TV. (Ja, vi hade svart-vit apparat när jag var liten. Det var andra hårdare tider).

Grant Morrison: Talking with Gods - trailer
Den kommande dokumentären om den skotske serietidningsförfattaren.

Grant Morrison om Läderlappens återkomst
Intervju i USA Today om den kommande miniserien Batman - The Return of Bruce Wayne Grant Morrison får alltid sina serier att låta spännande i intervjuer. Men hans Läderlappen-serier har inte varit så mycket att ha. Miniserien ska handla om en Läderlappen fast i forna tider. Viking-Batman, pulpnoir-batman, Grott-batman och sånt. Så Morrison fortsätter åtminstone att tillvarata de fånigare delarna av seriefigurens historia.

Den virtuella Ulla Isaksson-festivalen
Snöflingor bland regndropparna fick igång en lite oväntad Ulla Isaksson-trend med ett inlägg om den en gång i tiden mycket populära svenska författaren. Hon länkar till flera inlägg om Isaksson.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Angående triffiderna och
"avalanche of terror"... jag minns den här filmen- kunde också ha svurit på att den sändes i svartvitt först (jag är så klart också uppväxt med svartvit television). Jag tror att jag såg den först via en trailer från filmkrönikan (kan det ha varit med Gunnar Oldin ? Kommer inte ihåg när Nils Petter Sundgren tog över). Roligt att se lite triffider igen :-)(och jag skulle gärna vilja se om filmen).

Petter sa...

Efter en googlesökning så ser jag den var gjord i färg.

Det är möjligt att det är det lite gammeldags stuket på filmen som får en att minnas den som i svart-vitt.