torsdag 3 december 2009

Fotonerna

Hur ljuset blir till: Man har sagt mig
att det är fotonerna som kommer farande
från solen, utan massa, utan matsäck,
utan egen vilja, utan någonting...
Men när dom har kommit ända hit
till min lilla sibiriska ärtbuske som jag
planterade i höstas, då är det stopp. Då
dör dom och blir till ljus. Och min katt
som sover i skuggan under busken, honom
får dom aldrig träffa.

Thomas Tidholm
1991
i samlingen Friluftsliv i strandområden

Jag vet att jag redan har haft en Veckans dikt den här veckan. Men det blir en bonus. Tankar från en gödselhög har i ett utslag av opportunism ändrat sin julkalender från folk han ogillar till personer han uppskattar. Som den förste av dessa har han i lucka 3 Thomas Tidholm.
Vilket fick mej att bäddra i Tidholm-diktsamlingar. Därav Veckans Dikt 2.

Inga kommentarer: