lördag 6 juni 2009

10 bra svenska romaner


Den efterfrågade listan på tio bra svenska romaner denna den Röda Flaggans dag är äntligen här.
Även om jag läst betydligt fler svenska böcker så är detta inte en lista med de tio bästa romanerna utan liksom den norska och danska bara tio bra romaner.
Från B till Ö:

Kungariket Atlas av Heidi von Born
Andra delen i den fem böcker långa romansvit som inleds med Hungerbarnen. von Born är nästan alltid bra och de här böckerna är hennes bästa.

Calvinols resa genom världen av P. C. Jersild
En roman i den burleska traditionen där Calvinol intar en ny skepnad i varje nytt kapitel.

Om godheten av Willy Kyrklund
Om jag säjer att något är en roman så är det en roman. Jag tror det är den här där Gud visar sej för författaren i form av en krokodil. Om det inte är den är den bra i vilket fall.

Introduktion av Stig Larsson
Om Stig Larsson kunde sluta ta kokain och ha märkliga teorier om att vi alla egentligen är överens om allting och istället skriva fler böcker som den här så vore det ju bra. Stig Larssons bästa.

Esther Williams av Jane Magnusson
Denna imaginära biografi över Esther Williams är tryckt med blå bokstäver. Och uppmanar en att läsa fotnoterna, "eftersom det kommer att vara i fotnoterna som Esther visar sina bröst."

Karriär av Jan Myrdal
Denna brevroman är nog den svåraste av Myrdals romaner. Och då handlingen kretsar kring att Sovjetunionen tar över i Västeuropa så kan den väl säjas vara lite inaktuell. Men det är en fascinerande roman om makten och maktens språk.

Hösten lång av Karl Rune Nordkvist
Mest känd för att vara arbetarförfattaren som faktiskt arbetade. Fick ett andra genombrott i mitten av 70-talet med en svit lysande samtidsromaner. Hösten lång är en av dessa. Vann priser på priser och nu är den närmast bortglömd. Så kan det gå. Men den är fortfarande bra.

Ljugarstriden av Arne Sand
Arne Sand är snyggast och bäst och mitt ex av boken är signerat.

Den feta nöden av Bertil Schütt
Mycket bättre än sin gnällige lillebror. Schütt var den svenska absurdismens hopp. Denna handlar om att svenska staten utlyser ett sexlotteri.

Handelsmän och Partisaner av Klas Östergren
Känns kanske lite överflödigt att rekommendera Östergren. Men det här är hans bästa.

2 kommentarer:

Per sa...

Lustigt, tänkte faktiskt på hur otroligt bra Kyrklunds möte med Gud/Krokodilen är så sent som igår. Definitivt en höjdpunkt i den svenska litteraturen.

Introduktion har jag lite svårt för, tycker nog det är den minst lockande av Stig Larssons texter faktiskt. "Nyår" är den prosatext som tilltalat mig mest.

Petter sa...

Nyår är väl rätt bra. Men Introduktion har alltid varit min favorit. Nu tycker jag väl att de två är rätt lika varandra.

Willy Kyrklund har sina stunder. Medea-pjäsen är kanske min absoluta favorit av honom.