fredag 12 juni 2009

I'll be killing all the humans when I come - om robotar


Ett av de bättre inslagen i det snart återuppståndna Futurama är de många robotarna. Som Bender, HanukaZombien eller allas favorit Kwanzaa-Bot.

Så för att fira denna Futuramas nyfödelse kommer här de fem bästa robotarna i världslitteraturen:

Marvin
Från Liftaren guide till Galaxen-böckerna. Alla gillar Marvin.

Garson Poole
Huvudpersonen i Philip K. Dicks "Den Elektriska Myran" (i JulesVerneMagasinet 367).
Gör robotik the George Berkeley-way.

Pennvässaren
I "Vem kan ersätta människan" av Brian Aldiss. "Det är bäst att människorna aldrig kommer tillbaka."
Låt det uttalandet följas av ett renande revolutionärt skratt Pennvässare.

Roderick
John Sladeks två romaner om Roderick är de bästa robotromanerna.

Ticktack
En lättsammare robothistoria också den skriven av Sladek. Ticktack mördar sej glatt igenom det amerikanska samhället.

4 kommentarer:

Den Lekande Människan sa...

Mitt första robotminne var från ett barnprogram med Robert Broberg. Tror det hette Lattjobolaget Pling & Plong.

Inte direkt från världslitteraturen, men roboten i serien var cool i alla fall :D

Efter att ha sett programmet började jag samla konservburkar etc för att bygga en egen robot. Gav upp när jag inte hittade någon tunna till mage...

Petter Malmberg sa...

Den såg väl lite ut som en fattigmans version av Robby från Forbidden Planet.
Som jag minns så var det ett rätt kul program.

Feedback66 sa...

Jag gillar Ticktack!

Petter Malmberg sa...

Ticktack är en massmördande robot som är lätt att gilla.
Och boken är riktigt bra.