onsdag 8 december 2010

Bokgeografi Vad röra oss Polens affärer?


Os bokgeografi utspelar sej denna vecka i Polen (eller ingenstans)

En polsk bok:
Stefan Chwin - Guldpelikanen
"Det här är verkligen en väldigt polsk roman, kommer jag på mej själv att tänka en bit in i Stefan Chwins Guldpelikanen."

En polsk författare:
Stanislaw Lem
Stanislaw Lem skrev en science fiction med en egen ton. Både när han skrev filosofisk sf swom Solaris eller humoristisk absurd sf som i berättelserna om Ijon Tichy i novellsamlingen Stjärndagböckerna och romanen Den stora framtidskongressen. Det fanns en filosofisk undertext även hos den humoristiske Lem. Och ibland blandade han de två sidorna som i Det perfekta tomrummet, en samling recensioner av icke-existerande böcker. Flera av dessa driver med olika litterära rörelser och är roliga men rätt lättviktiga. Men ett par, som till exempel novellen "Non Serviam av Arthur Dobb", gör något mer av formen och tillhör höjdpunkterna i Lems verk.
Lem är en sf-författare som brukar uppskattas också av dem som inte läser genren. Men om man är allergisk mot den så rekommenderas hans barndomsminnen i Det höga slottet.

En polsk bok jag inte läst:
Tadeusz Rózewicz - Professorns kniv och andra dikter
En av mina favoritpoeter är Tadeusz Rozewitz. Men på någon vänster hade jag missat att det här urvalet av hans poesi kom för några år sen. (Kanske fick nyheten om ett nytt Rozewitz-urval inte så stort utrymme i massmedia som man skulle tro.)

4 kommentarer:

Arina sa...

Stanislaw Lem gillar jag mycket men har av någon anledning inte läst Solaris. Det kanske jag borde göra någon gång.

enligt O sa...

Polsk science fiction låter onekligen spännande, men Tadeusz Rozewitz lockar mer!

Petter sa...

"Solaris" är en väldigt bra roman. Som både är spännande och ställer intressanta frågor.
Bäst är kapitlet som går igenom de olika vetenskapliga skolorna som uppstått i romanens värld kring Solaris.
Så om du gillar Lem så kommer du nog att gilla den.

Petter sa...

o: Jag har skrivit lite mer om rozewicz innan. Om man klickar på etiketten så kommer ett par inlägg och nån dikt upp.

Dikten är från Rósewicz-urvalet "Och så vidare" som är ett bra urval från många av hans diktsamlingar.