måndag 27 december 2010

Årets bästa ditt, årets bästa datt

Det är brukligt med årsbästalistor i slutet av året. Nu har jag egentligen inte läst, sett eller hört tillräckligt från år 2010 för att kunna avgöra om dessa nedan är de bästa eller inte. Men i alla fall:

Årets bästa roman: Lark & Termite av Jayne Anne Phillips
"Lark & Termite är berättad på ett klart vackert språk med en säker hand. Som får de flesta andra romaner att framstå som klumpiga i jämförelse."

Årets bästa diktsamling: Samlade Skrifter. Del IV av Willy Granqvist
Återutgivning av Natten och två till av Granqvists sista diktsamlingar.

Årets bästa film: Scott Pilgrim vs The World
"Det är en av de äldsta historierna. Pojke möter flicka. Pojke måste slåss mot och besegra flickans onda före detta pojkvänner."

Den bästa filmen från förra året som jag såg först i år: Delad förstaplats går till Inglourious basterds av Tarantino och Det vita bandet av Haneke. Två filmer som passar bra tillsammans.

Årets bästa nyutgivning av gammal film på DVD: I afton dans av Ettore Scola.
Ska du bara se en film utan dialog med slap-stick-artade scener från ett och samma dansställe under flera olika år så är det denna.

Årets bästa vampyrfilm (som nog också är från förra året om jag tänker efter): Thirst av Chan-wook Park.
Park hade med en vampyrscen i en film-i-filmen i sin del av Three Extremes som var på en gång extremt campig och väldigt snygg. Den här är oftare snygg än campig, även om bägge delarna finns med.

Årets bästa sång: "When my baby comes" med Grinderman
Ett av Grinderman 2s mer omedelbara spår där stegrande stråkar står mot Nick Caves desperata upprepande av frasen "just how long you gonna be my baby".

Årets bästa album: Grey Oceans med CocoRosie
"Texterna är fulla av snygga fraser ('baby pit bull butterfly'). Medan sångerna är trallvänliga och märkligt cocorosiegt vackra - 'how they glimmer, how they shimmer'."

Årets bästa debutalbum: Treats med Sleigh Bells
Slamrigt och bra. Hörde de här först på Gossip Girl - som har tappat en hel del i kvalité, inte ens kläderna är särskilt snygga längre.

Årets bästa sit-com: Flight of the conchords, säsong 2

Årets bästa avsnitt av en TV-serie: "It's a black president, Huey Freeman"
Första avsnittet av den tredje säsongen av The Boondocks. Där Werner Herzog spelar sej själv (fast tecknad) och står för berättarrösten.

Årets bästa seriealbum: love and rockets. new stories 3
Höjdpunkten är Jaime Hernandezs två sammanflätade serier, men också brodern Gilbert Hernandez har med en rätt bra serie i numret.

Det bästa seriealbumet från förra året som jag läste först i år: Driven by lemons av Joshua W. Cotter

4 kommentarer:

Konungen sa...

I afton dans, var det den jag gav dig?
Jag ringer dig imorgon BTW (cool förkortning för By The Way)

Petter sa...

Nej - den Scola som var i den är den där Marcello Mastroianni spelar en homosexuell man som har ihop det med Sophia Loren.

Bernur sa...

Mm, jag håller med dig om CocoRosie, (d)en skiva som jag har återvänt till mest under året, aldrig blivit klar med ... Annars har jag nog mest lyssnat på These New Puritans, faktiskt, också en skiva som har känts bättre varje gång jag har lyssnat på den ...

Petter Malmberg sa...

Jag har inte lyssnat på så mycket ny musik i år. "These new puritans" är jag inte ens säker på att jag hört - även om jag känner igen namnet.