fredag 10 december 2010

Mario Vargas Llosas fem bästa


Av ingen särskild anledning har vi idag denna lista med den populäre peruanske författarens fem främsta verk:

Det gröna huset
Fick Romano Gallegos-priset. Och delar av boken påminner mej om Gallegos exotiska romaner (i vissa länder så är de litterära priserna uppkallade efter folk som skriver böcker och inte folk som spränger saker och ting i luften). Men med en mer komplex skildring av fattigdomen och misären hos indianerna. En del teman från Det Gröna Huset kommer Llosa senare att ta upp i Pantaleón och soldatbordellen - fast där som komedi.

Kriget vid världens ände
Den bästa Llosa. En tjock roman om ett kristet uppror i Brasilien i slutet på 1800-talet. En sån där bred episk berättelse som folk brukar påstå att de vill läsa. Finns av någon anledning inte bland de Llosa som nu ges ut på nytt.

Den sanna berättelsen om kamrat Mayta
Det har varit en del tal om Llosas politiska läggning på senare tid. Den här romanen från första hä'lften av 80-talet var så vitt jag förstår Llosas första uttalade högerbok. En satirisk skildring av en peruansk upprorsman på yttersta vänsterkanten.

Tant Julia och författaren
I veckan sa jag till en bekant att den här inte tillhör mina favorit-llosa. Trots (eller på grund av) detta ville han låna boken. Så jag letade fram den. Och bläddrade sen i den. Här finns en hel del bra historier. Strukturen är lite lösare än de flesta Llosa men den är också mer lättläst. Jag tror mest att den för min del förlorade på att läsas direkt efter Kriget...

Valparna
En samling tidiga noveller av Llosa. Alla utmärkta. Det är en tunn volym. Så om du vill ha läst Llosa men inte vill anstränga dej för mycket så kan den här rekommenderas (och novellerna är dessutom riktigt riktigt bra).

4 kommentarer:

Linnea sa...

Tant Julia och författaren ligger och väntar på mig i bokhyllan. Jag hoppas att den är bra.. :)

violen sa...

Läser faktiskt Kamrat Maya som jag köpte på ett antikvariat när det begav sig dvs dagen efter att priset tillkännagetts.....
Har inte hört någon nämna den tidigare. Jag tycker den är bra, ovanligt berättartekniskt skriven om inte annat. Innehållet är lite trögt men som du säger, innehåller nån slags författarprogramförklaring där i början........jag läser vidare på den.......

violen sa...

Ok ok ok. boken heter Kamrat Mayta och ingenting annat.....f´låt.

Petter sa...

Linnea: Delarna är kanske bättre än helheten. Men den är bra.

Violen: Du är nog inte den första som tagit fel på den titeln.
Den har en del som är berättarmässigt intressant. Särskilt mot slutet.
Ett visst intresse för motsättningar på vänsterkanten är väl tyvärr nästan nödvändig för att läsa boken.