torsdag 16 december 2010

Nästa år i Jerusalem


O besöker Israel i sin senaste bokgeografi.

Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Israel eller är skriven av en författare med anknytning dit.
György Kardos - Abraham Bogatirs sju dagar
Roman om den rysk-judiske bonden Abraham i det brittiskstyrda Palestina av år 1947. En dag hamnar en efterspanad pojke hos Abraham. Det leder till att Abraham beger sej till Jerusalem. Rolig och gripande bok som myllrar av människor och berättelser. Kardos var ungersk jude men flydde till Palestina under andra världskriget och bodde där till början av femtiotalet. Romanen är från 1968.

Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Israel
Itzik Manger
Manger var en poet som skrev på jiddisch. Han verkar ha varit en intressant person. Väldigt lite av hans produktion har nått utanför de jiddisch-litterära kretsarna (även om en del av hans poesi är översatt till engelska). Undantaget är hans enda roman Dagbok från paradiset. En humoristisk skildring av paradiset från en nyfödd gosse som minns det då den ängel som skulle slå honom på näsan så att han glömmer livet innan födseln är för full. Det paradisiska livet visar sej ha vissa likheter med det jordiska.
"- Paradiset bebos, fortsatte jag, till största delen av änglar och fromma judar. Litvaker, litauiska judar, träffar man sällan på. Istället ser man tsadikim, rättfärdiga från Polen och framförallt från Galizien. Mellan änglar och rättfärdiga härskar inte direkt någon husfrid.[...]Mellan de rättfärdiga härskar det för övrigt heller ingen fred. En polsk rättfärdig är treif, oren, hos en galizisk rättfärdig. Och vice versa. Bara om litvaker är de två grupperna överens - att de under inga som helst omständigheter bör släppas in i Paradiset." (övers. Salomon Schulman)
Född i Rumänien så bodde Manger i Polen när han i slutet av 30-talet skrev sitt komiska mästerverk. Från Polen flydde han till Paris och från Paris vidare. Han levde de sista åren av sitt liv i Israel där han var framgångsrik som författare.

Berätta om en bok av en författare som anknyter till Israel, som du inte läst, men är nyfiken på.
Edward W. Said - Från exilen. Essäer 1976-2000
Den här har stått i min bokhylla ett tag nu. Men jag har skam till sägande endast läst ett par av texterna i den. Men jag har bläddrat en del i den och den verkar intressant. Det jag läst tidigare av Said har varit bra (även om jag ibland kan ha svårt för en del av hans epigoner inom cultural studies och dylikt). Om Tarzan och om Moby Dick. Om Mahfouz och om Conrad. Med mera.
Said är palestinier. Men att han är exil har med Israel att göra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Konrad skrev om hur det var att vara jude under nazistisk ockupation och jagade av pilkorsare. Det är en av mina favoritromaner. Jag gav bort den till en kurskamrat, så jag vet inte riktigt vad den heter, men jag är glad över att ha givit bort den för han skrev att det var en av hans stora läsupplevelser. Googla. E