fredag 31 december 2010

Nyårslöftet

Stinn av föresatser står jag här vid grinden
och ångrar allt jag brutit under årets lopp.
1. Jag skall aldrig mera hänga mig på vinden,
då denna akt är skadlig för min kropp.

2. Skall jag nästa år ej tömma flera
glas cyankalium än jag kan stå.
3. Jag skall aldrig bära elefanter mera,
om än jag längtar därtill aldrig så.

4. Aldrig mer jag skall i tigergapen
låta mitt huvud göra artighetsvisit,
då jag till dato haft den dumma egenskapen
att underskatta tigrarnas aptit.

31.12.52
Stig Dagerman

En av Dagermans dagsedlar i Arbetaren
De kom ut i ett urval i Fib:s lyrikklubb i mitten av 60-talet
Det finns också en volym med hans dagsedlar i Samlade skrifter - som sen kom i pocket i början av 90-talet.

6 kommentarer:

mind the book sa...

åh, Dagerman! tack

Razors pain you...

Petter sa...

Ingen orsak.
You might as well smurf.

Emma sa...

Mmm, fint! :)

Petter Malmberg sa...

Det är den.
Dagerman skrev fler nyårsdagsedlar. Men ett par av de andra är av ett dystrare allvarligare slag.

Spiring sa...

Jag noterar att han, dessvärre, inte lovade något bestämt beträffande bilavgaser och trånga utrymmen.

Petter sa...

Nej, han hoppade över den akten - även om den väl också kan vara skadlig för ens kropp.
Och det ger väl kanske en lite mörkare undertext också till den här.